Door naar hoofdinhoud
Zoeken

Nieuws

Vrijdag 4 april 2014  

Vlaamse en Nederlandse leerlingen winnen 2e en 3e prijs op Europese Sci-Tech Challenge

Woking, Engeland, 4 april 2014 - Eén Nederlandse en twee Vlaamse leerlingen vielen in de prijzen op de Europese Sci-Tech Challenge 2014 in Engeland, een initiatief van Junior Achievement-Young Enterprise (JA-YE) Europe en ExxonMobil.

Zij kregen de opdracht om in 24 uur de veiligste, snelste en meest energie-efficiënte Formule 1 racewagen voor het 2040 F1-seizoen te ontwerpen. De deelnemers, afkomstig uit 9 verschillende Europese landen, moesten taal- en cultuurverschillen overbruggen en effectief samenwerken om de meest veelbelovende oplossing te bedenken. Team ‘Super8’, met jongeren uit Frankrijk, Italië, Noorwegen en Polen, was de grote winnaar met hun elektrische motor op zonne-energie.

Lloyd Van Doorn van het Onze-Lieve-Vrouwinstituut Pulhof in Berchem (B) won met zijn team de 2e prijs met hun ‘out-of-the-box’ racemachine. Mats Govaerts van Don Bosco Haacht (B) en Daniel Willemsen van het Ichtus College uit Veenendaal (NL) kaapten met hun team de 3e prijs weg. De jury juichte het chemische aspect in hun idee toe en het getoonde leiderschap. De drie jongens wonnen eerder de Vlaamse en Nederlandse finales van Sci-Tech Challenge die in Antwerpen en Rotterdam plaatsvonden. “Ik ben zeer blij om hier als runner-up uit de bus te komen. Ik hou van wetenschappen, dankzij deze unieke ervaring wil ik later graag in dat domein verder studeren. Onze uitstekende teamspirit leverde ons uiteindelijk de zilveren medaille op”, aldus Lloyd Van Doorn van het Onze-Lieve-Vrouwinstituut Pulhof in Berchem.

De keuze van de uitdaging van dit jaar was zeer toepasselijk. In het kader van de 20ste verjaardag van het technologie partnerschap tussen ExxonMobil en McLaren Mercedes vond het evenement plaats in het McLaren Technology Centre state-of- the-art in Woking, Engeland. De teams konden daar inspiratie putten uit hun omgeving en advies inwinnen van medewerkers van ExxonMobil en het McLaren Mercedes Formule 1 team.

Elk van de 12 teams hadden slechts 24 uur om hun eigen unieke idee te ontwikkelen voor een veilige, snelle en energiezuinige Formule 1 racewagen voor het 2040 F1 seizoen. Ze presenteerden hun voorstellen aan een panel van deskundige juryleden van ExxonMobil, McLaren Mercedes, Young Enterprise UK (YE UK) en de Universiteit van Surrey, die hen ondervroeg over de fijnere details van hun plannen.

STEM-vaardigheden

De Challenge is een initiatief ontwikkeld door Junior Achievement - Young Enterprise Europe (JA-YE) – de moederorganisatie van het Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) en het Nederlandse Jong Ondernemen - in samenwerking met ExxonMobil. ASO/HAVO/VWO-leerlingen uit negen verschillende landen werkten samen in multilandenteams om een uitdagend technisch probleem op te lossen. De Sci -Tech Challenge combineert de expertise van ExxonMobil met de JA-YE Europe ervaring in ondernemend onderwijs. Het initiatief is bedoeld om studenten te motiveren om een STEM (Science, Technology, Engineering en Wiskunde) georiënteerde carrière te overwegen, hun bewustzijn van het belang van STEM-vaardigheden te verhogen en te leren hoe zij op ondernemende manieren de toekomstige energieproblemen aan kunnen pakken.

Brad Corson, voorzitter van ExxonMobil International Limited: "Het was inspirerend om te zien hoe enthousiast deze jonge mensen werden van onze challenge. Bedrijven kunnen de praktische toepassing van STEM-onderwijs te laten zien, zodat we deze dynamische individuen kunnen inspireren om de technologische leiders van de toekomst te worden."

Simon Roberts, Operations Director McLaren Mercedes: "Voor mij was deze wedstrijd een eye-opener. Ik weet zeker dat een aantal van de ideeën van de studenten de interesse zullen wekken van onze ingenieurs en wellicht kan zo’n idee leiden tot een McLaren die prijzen wint in de toekomst!”

Jazz Rayet, YE UK Board: "De combinatie van ondernemerschap met STEM vaardigheden is een essentieel onderdeel van het werk dat we moeten doen om onze economische positie te versterken. Dit programma is een praktische methode om het tekort aan technologische vaardigheden te verminderen en daarmee onderscheiden we ons van andere Europese economieën."

Sluiten