Max Verstappen wint historische, vroeg afgevlagde race in Spa

Max Verstappen behaalde op Spa-Francorchamps zijn eerste Belgische Grand Prix-overwinning en gaf het team daarmee zijn eerste overwinning in Spa sinds 2014.

Nieuws

Max Verstappen wint historische, vroeg afgevlagde race in Spa

De race op het mooie circuit in de Ardennen kreeg al na drie ronden achter de Safety Car een rode vlag vanwege de hevige regen die de start van de race met meer dan drie uur had vertraagd.

Dat de omstandigheden in Spa zodanig waren dat er nauwelijks te rijden was, werd al duidelijk in de aanloop naar de race toen Sergio Pérez in les Combes de controle over zijn RB16B verloor. De auto van de Mexicaan gleed aan de rechterkant van de baan in de vangrails en brak rechtsvoor de stuurwielophanging.

De formatieronde werd vervolgens 25 minuten vertraagd en toen die uiteindelijk wel van start ging, zagen we snel rode vlaggen omdat coureurs in het hele veld vonden dat de omstandigheden te slecht waren om in te rijden.

Terugkijkend op zijn overwinning zei Max Verstappen: "Een overwinning is altijd goed en de punten zijn belangrijk, maar zoals vandaag winnen wil niemand, vooral niet bij onze 50e start met Honda. Achteraf gezien was het gisteren erg belangrijk om de pole te pakken. Het is jammer dat we niet echt hebben kunnen racen want ik houd er echt van om op dit circuit rijden, maar het was in deze omstandigheden gewoon onmogelijk. Ik dacht dat het om half vier misschien wat beter ging dan toen we later probeerden te herstarten, maar het zicht was nog steeds erg slecht en ik begrijp waarom we vandaag niet konden rijden."

"Voor mij vooraan was het zicht een stuk beter, zelfs met de Safety Car voor me, maar de jongens achter me konden niets zien en als iemand er bij Eau Rouge af was gegaan en terug op de baan was gestuiterd, hadden we een zware crash gehad. We willen niet dat iemand daar op hoge snelheid in zijn flank wordt gereden. We hadden ook extreem weinig grip en omdat het de hele middag bleef regenen, verbeterde het gewoon niet."

"Ik denk dat vandaag de meeste eer naar de fans langs het circuit gaat. Zij hebben het hier de hele dag in de regen, wind en kou volgehouden. Het moet in die omstandigheden vreselijk zijn geweest, ik wil ze graag bedanken. Zij zouden vandaag de echte winnaars moeten zijn."

"Nu moeten we blijven pushen en proberen de leiding in het kampioenschap te heroveren. Ik heb vertrouwen in de auto en het seizoen is nog lang, dus we moeten er alleen voor zorgen dat we er de rest van het seizoen de beste prestaties uit halen."


De race werd bijna drie uur uitgesteld terwijl de officials wachtten tot de omstandigheden zouden verbeteren. Het team dook in de sportreglementen en stelde vast dat als ze de auto van Checo konden repareren, hij de race vanuit de pitlane zou kunnen starten.

Net als vorig jaar in Hongarije, toen Max op weg naar de grid crashte en de monteurs zijn auto in 20 minuten konden repareren, gingen ze meteen aan het werk. Hoewel de schade aan Checo's auto ernstiger was dan die van Max vorig jaar, slaagden ze erin om de auto met nummer 11 klaar te krijgen voor de uiteindelijke bevestigde herstart om 18:17 uur.

De auto's stroomden de pitlane uit om de Safety Car over het circuit te volgen en iedereen bereidde zich voor op een rollende start, maar toen het nog harder begon te regenen, kreeg de race al snel opnieuw een rode vlag.

Sergio Perez zei over de chaos in het natte weer: "Het was een vreemde middag en ik moet de fans bedanken: ze waren ongelooflijk en bleven bij ons in de regen en de kou. Het is jammer dat we vandaag geen goede race voor ze hebben kunnen rijden, maar we hebben als sport ons best gedaan om te racen. Het was gewoon niet mogelijk. Ik maakte een fout in mijn ronde naar de grid, toen de omstandigheden en het zicht extreem slecht waren. Ik raakte de curbs en verloor de auto."

"Ik wist dat er een kleine kans was dat we de auto weer de baan op konden krijgen. Het team zette alles op alles en toonde die typische Red Bull Racing-spirit, wat leuk was om te zien. Mijn monteurs deden waar ze goed in zijn en ze hebben de auto zo snel gerepareerd ... ongelooflijk. Ik wilde ze tijdens de race echt terugbetalen voor hun harde werk, maar het mocht helaas niet zo zijn. Gelukkig racen we over een paar dagen weer. We kijken nu allemaal uit naar Zandvoort!”

Terug in de pitlane wachtte iedereen - de coureurs en de dappere en doorweekte fans langs het circuit -  op een update, maar 19 minuten later, terwijl er nog steeds hevige regen viel, stuurde racedirecteur Michael Masi het bericht uit dat de race niet zou worden hervat.

Met het stopzetten van de race gaat deze de geschiedenis in als de kortste van de Formule 1, na aftrekken van nog een ronde. Het record was eerder in handen van de Australische Grand Prix, die in 1991 na 14 ronden eindigde.

De laatste keer dat er in de Formule 1 halve punten werden uitgedeeld, was in 2009 aan het einde van een Maleisische Grand Prix, die ook werd stilgelegd door regen. Max werd in Spa uitgeroepen tot winnaar met een score van 12,5 punten. George Russell van Williams kreeg er negen en behaalde zijn eerste F1-podiumplaats. Lewis Hamilton van Mercedes werd met 7,5 punten als derde geklasseerd.

Max verkleint daarmee het gat naar Hamilton tot slechts drie punten; de Red Bull-coureur heeft er nu 199,5 verzameld. Het team staat op 303,5 punten, zeven achter Mercedes.


In een reactie op de historische race zei teambaas Christian Horner: "Het is frustrerend voor de teams, coureurs en vooral de fans dat we vandaag niet konden racen, maar helaas was het in deze omstandigheden niet veilig, hoe lang we ook wachtten. Iedereen deed zijn best om een race te kunnen rijden en alle eer gaat naar de FIA en Liberty, die hebben gedaan wat ze konden en hebben gewacht tot het echt niet langer kon. Uiteindelijk leverde het geweldige werk dat Max op zaterdag, in zeer moeilijke kwalificatieomstandigheden, heeft geleverd hem de overwinning en het maximale aantal halve punten op. Dat is belangrijk want daarmee hebben we het gat in beide kampioenschappen wat kunnen dichten."

"Na Checo's ongelukkige uitstapje naar de vangrail, in de eerste ronde, was het fantastich om onze monteurs weer onder druk in actie te zien en zijn auto in zo’n korte tijd te zien repareren. Daardoor had hij weer alle kans om te racen als er vanachter de Safety Car was gestart. Het was een enorme klus omdat beide kanten van de voorwielophanging en het stuurhuis beschadigd waren, maar het was prachtig teamwerk waarbij de monteurs van beide auto’s samenwerkten om het te repareren."

"We hebben het nu allemaal een beetje koud en we zijn nat, maar alle eer gaat naar de fans die vandaag in groten getale de tribunes bleven bezetten. We waarderen hun loyaliteit echt en het spijt me dat we hen niet konden geven waarvoor ze kwamen: actie op de baan. Maar hopelijk kijkt iedereen de Nederlandse Grand Prix van volgend weekend. We willen daar weer een geweldig raceweekend bieden."

De Formule 1 gaat nu richting de thuis-GP van Max, op Zandvoort, voor de middelste race in een reeks van drie races in drie weken.