Max overmeestert Montreal

Max Verstappen pakte een dominante zesde overwinning van het seizoen tijdens de Grand Prix van Canada. In de slotfase van de 70 ronden durende race moest hij flinke druk van Carlos Sainz van Ferrari weerstaan nadat een Safety Car de afstand tussen de twee coureurs had verkleind. Voor Sergio Pérez was het echter een teleurstellende zondag in Montreal: de Mexicaanse coureur moest na zeven ronden uit de race stappen met een vermoedelijk versnellingsbakprobleem.

Max Verstappen zei over zijn overwinning: "Het weekend verliep voor mij vrij soepel en daar mogen we blij mee zijn. Over het algemeen waren de Ferrari's erg snel en sterk in de race. Het einde was echt spannend en de laatste twee ronden waren erg leuk. Ik reed voluit en gaf alles wat ik had."

"Die safety car laat in de race hielp natuurlijk niet mee. Carlos had nieuwere banden en dat maakte het lastig. Ik had liever aangevallen dan verdedigd, maar gelukkig is het gelukt. Ook lijken we dit jaar snel te zijn op de rechte stukken en dat helpt enorm."

"De volgende race is op het circuit van Silverstone. Ik kijk ernaar uit om weer op de meer traditionele circuits te rijden. We moeten als team gefocust blijven en naar elke mogelijke verbetering blijven zoeken."

Bij de start van de race reed het hele veld zonder problemen richting bocht 1 en vooraan nam Max de leiding, voor Alonso. Sainz bleef derde, voor Hamilton die de druk van de Haas van Kevin Magnussen wist te weerstaan. Verder naar achteren had Checo ook een goede start en hij klom snel op naar P11 voor de Williams van Alex Albon.

Vooraan begon Max al snel een gaatje te slaan en in ronde drie was de Nederlander al bijna drie seconden verwijderd van Alonso, die Sainz achter zich kon houden. Echter, toen DRS werd ingeschakeld, gebruikte de Ferrari-coureur het snelheidsverschil om Alonso op het rechte stuk naar de laatste chicane te passeren. Magnussen, die in een gevecht met Hamilton schade aan zijn voorvleugel had opgelopen, kreeg in de zevende ronde zwart-oranje vlaggen en ging de pitstraat in om zijn vleugel te vervangen.

Image

In de ronde erna was Checo's race voorbij toen hij plotseling vertraagde bij het naderen van bocht acht. "Ik heb geen vermogen, ik zit vast in een versnelling", meldde hij toen hij tot stilstand kwam in de uitloopstrook.

De Virtual Safety Car werd ingezet en Max ging meteen de pitstraat in voor harde banden. Hij kwam op de derde plaats weer het circuit op, achter de nieuwe leider Sainz en de als tweede geplaatste Alonso.

Terugkijkend op zijn race, zei Sergio Perez: "We denken dat het een probleem met de versnellingsbak was want de auto bleef in een van de versnellingen vastzitten. Het zag er aanvankelijk goed uit: ik had een goede start, reed op de harde banden en boekte vooruitgang. Ik had ook eindelijk voldoende afstand van Daniel in de McLaren genomen zodat hij geen gebruik meer kon maken van DRS. Het had een race moeten zijn waarin ik me een weg naar voren had kunnen vechten, dus het is erg jammer."

"Ik voelde dat ik deze race mogelijk veel plaatsen had kunnen goedmaken en aardig wat punten had kunnen pakken. We moeten de betrouwbaarheid van de auto's op orde houden, want een nul-score is, als je voor het kampioenschap vecht, erg pijnlijk en kostbaar. We hebben dit jaar veel nieuwe regels en dan zullen er altijd nieuwe problemen zijn."

"Vandaag doet veel pijn. Het was voor mij een weekend om snel te vergeten, dus ik kijk nu uit naar Silverstone."

Eerder die week hadden Checo en Yuki Tsunoda van Alpha Tauri hun Formule 1-auto ingeruild voor iets anders.  Bekijk hier wat dat was.

Image

De VSC-periode eindigde aan het einde van ronde 10, met Max op de derde plaats op 6,5 seconden achter Sainz en 4,0 seconden achter Alonso. George Russell van Mercedes had de vierde plaats veroverd, terwijl zijn teamgenoot Lewis Hamilton, die er ook voor had gekozen om tijdens de Virtual Safety Car zijn banden te wisselen, al snel voorbij de Alpine van Esteban Ocon snelde en de vijfde plaats pakte.

Verder naar achteren was Charles Leclerc in de Ferrari naar de 13e plaats opgeklommen nadat hij vanaf P19 op de grid had moeten starten. Aan het einde van ronde 13 passeerde hij de McLaren van Lando Norris en ging op weg naar Valtteri Bottas in de Alfa Romeo, die het voordeel had van DRS achter de als 10e geplaatste Albon.

Vooraan in de race sloot Max aan het einde van ronde 15 dicht achter Alonso aan in de haarspeldbocht en op weg naar de laatste chicane snelde hij langs de Alpine-coureur om P2 op te eisen, op dat moment op 5,4 seconden achter Sainz. Op de rand van de top 10 passeerde Bottas Albon op het laatste rechte stuk en pakte P10. Leclerc reed vervolgens voorbij de Williams op de start-finish-lijn en veroverde de 11e plaats.

In ronde 20 parkeerde Mick Schumacher zijn Alfa Romeo op dezelfde plek in het uitloopgebied waar Checo eerder was gestopt en werd de VSC opnieuw ingezet. Dat gaf Sainz en Russell de kans om een pitstop te maken en beiden kozen de harde banden. Alonso bleef echter buiten en pakte de tweede plaats, 7,7 seconden achter Max.

Leclerc, die nog steeds rondreed op de harde banden waarop hij was gestart, bleef tijdens de VSC ook buiten en in ronde 22 bevond hij zich op de zevende plaats. Sainz passeerde ondertussen Alonso om opnieuw de tweede plaats te pakken en de Alpine-coureur werd vervolgens ook door Hamilton gepasseerd.

In ronde 23 reed Sainz op veel nieuwere harde banden 9,3 seconden achter Max. Ondanks het verse rubber kon de Ferrari-coureur echter nauwelijks inlopen en in ronde 28 was hij nog maar een halve seconde dichterbij gekomen. Aan het einde van die ronde reed Alonso eindelijk richting pitstraat, wisselde naar de harde banden en kwam terug op de zevende plaats, achter Leclerc.

Halverwege de race leidde Max, met acht seconden voorsprong op Sainz, hoewel de Nederlander klaagde dat zijn harde banden grip begonnen te verliezen. In ronde 37 had Sainz, wiens banden 10 ronden nieuwer waren, het gat gedicht tot 7,4 seconden. Hamilton reed op de derde plaats, 10 seconden achter de Spanjaard en negen seconden voor Russell.

Verder naar achteren naderde Alonso snel de als zesde geplaatste Leclerc, die klaagde dat zijn achterbanden niet genoeg grip hadden om Ocon, op de vijfde plek, in te halen. De Ferrari-coureur koos ervoor om aan het einde van ronde 41 naar de pits te gaan, maar zijn stop duurde lang door een probleem bij het wisselen van het linker achterwiel. Hij sloot weer aan op de 12e plaats, achter de McLaren van Daniel Ricciardo.

Max maakte zijn tweede stop aan het einde van ronde 43 en na weer een snelle wissel naar harde banden kwam hij achter Hamilton op de baan. Max maakte aan het einde van ronde 44 korte metten met de Mercedes en zette de achtervolging in op raceleider Sainz, 9,8 seconden voor hem.

Leclerc, nu op nieuwe banden, vocht zich weer naar voren en in ronde 49 was hij opgeklommen naar P8. In ronde 49 verloor Yuki echter de controle over zijn auto toen hij op koude banden de pitstraat uitreed. De Safety Car werd ingezet en Sainz profiteerde daarvan door snel een tweede pitstop te maken. Max heroverde achter de safety car de leiding en Sainz sloot al snel aan bij de Red Bull om zich voor te bereiden op een gevecht tot aan de finish. Achter de Spanjaard reden Hamilton en Russell als derde en vierde, voor Ocon en Alonso, met Leclerc als zevende voor Bottas, Vettel en Zhou.

Image

De race werd aan het einde van ronde 54 weer vrijgegeven. Max controleerde de herstart perfect en hij behield zijn voorsprong op Sainz en Hamilton. Sainz zette in ronde 56 de snelste ronde van de race neer en reed in ronde 57, toen DRS weer werd ingeschakeld, nog steeds op minder dan een seconde achter Max. Aan het eind van die ronde sloot de Spanjaard aan maar Max verdedigde goed en kon de Ferrari-coureur achter zich houden. Leclerc maakte vervolgens in de haarspeldbocht een inhaalactie op Alonso en nestelde zich tussen de twee Alpine-coureurs op P6. Vervolgens herhaalde hij dezelfde actie bij Ocon en eiste de vijfde plaats op.

Vooraan voerde Max het tempo iets op en hij begon een kleine marge ten opzichte van Sainz op te bouwen. Daarmee kon hij de afstand tussen de twee op iets meer dan een halve seconde houden. Sainz zette behoorlijk druk en er was voor beiden geen ruimte voor fouten, maar na 70 ronden kwam de Nederlander met negen tienden van een seconde voorsprong op de Ferrari over de streep om de 26e overwinning uit zijn carrière en de zesde overwinning van het seizoen te pakken.

Sainz moest genoegen nemen met de tweede plaats en Hamilton pakte met de derde plaats zijn tweede podiumfinish van het seizoen. Russell werd vierde vóór Leclerc, en Ocon en Alonso werden respectievelijk zesde en zevende. Bottas eindigde als achtste voor Alfa Romeo, voor teamgenoot Zhou en het laatste punt ging naar plaatselijke held Lance Stroll van Aston Martin.

Image

Teambaas Christian Horner zei over het resultaat van het team in Montreal: "Max was geweldig vandaag. Hij stond onder zoveel druk, vooral aan het eind van de race."

"Hij was het hele weekend uitstekend, elke sessie, tijdens de training, de kwalificatie en vervolgens tijdens de race. De Ferrari was erg snel vandaag en met de DRS-zones hier kon hij niet ver genoeg wegrijden. Carlos volgde kort achter hem en je kon zien dat ze elke keer hun batterijen aan het opladen waren voor de volgende aanval, maar Max bleef geconcentreerd en het was een absoluut geweldige prestatie."

"Voor Checo was het een frustrerend weekeinde. We vermoeden dat hij een versnellingsbakprobleem had maar we moeten kijken wat er aan de hand is wanneer we de auto terugkrijgen. Het is wel erg leuk dat we nu naar Silverstone gaan."

Met zijn eerste overwinning in Montreal heeft Max nu een indrukwekkende voorsprong van 46 punten op Checo, die na zijn uitvalbeurt tweede in het kampioenschap blijft, op 129 punten. De vijfde plaats van Leclerc brengt hem op 126 punten. In het constructeurskampioenschap heeft Oracle Red Bull Racing nu 304 punten verzameld, 76 punten meer dan Ferrari, die op 228 punten staan.

Image