Max verovert in Jeddah tweede plek na duel vol drama

Max Verstappen zal de laatste race van het FIA Formule 1 wereldkampioenschap 2021 starten met exact evenveel punten als titelrivaal Lewis Hamilton. Hij eindigde de dramatische Grand Prix van Saoedi-Arabië als tweede, achter de Mercedes-coureur.

F1 verslagen

Max verovert in Jeddah tweede plek na duel vol drama

ExxonMobil's 100e race met Red Bull Racing Honda zat boordevol actie en zag twee herstarts, één safety car, een aantal virtual safety cars en een controversiële botsing toen Hamilton achterop de auto van Max knalde nadat de Nederlandse coureur op aanwijzen van de stewarts de leiding aan de Mercedes-coureur probeerde terug te geven.

Bij de start van de race kwam Max, vanaf de derde plaats, goed uit de startblokken, maar voor hem maakten de beide Mercedessen ook een goede start en toen het veld richting bocht 1 ging, leidde Hamilton voor Valtteri Bottas en Max.

Toen Mick Schumacher tegen de muur crashte, werd een safety car ingezet en koos Mercedes ervoor om Hamilton de pitstraat in te roepen. Hij wisselde naar de harde banden in een stop van 2,8 seconden. Red Bull volgde deze strategie door Checo vanaf P5 naar binnen te halen voor harde banden en na zijn stop keerde hij terug op een achtste plek.

Hierna vond de raceleiding de schade aan de muur te groot en gaf de race een rode vlag om reparaties aan te kunnen brengen. Hierdoor kantelde de race naar Max omdat het team volgens de rode vlag-regels de banden van Max mocht wisselen terwijl iedereen in de pitstraat wachtte totdat de race weer hervat zou worden. Bij de herstart kon hij vanaf P1 op nieuwe banden starten.

Toen de lichten uitgingen, was het opnieuw Hamilton die de beste start had en hij stuurde vóór Max bocht 1 in. Max remde laat en probeerde aan de buitenkant langs Lewis te komen, maar hij raakte van de baan toen hij de leiding nam. Door deze actie van Max kon Ocon ook langs Hamilton glippen en de tweede plaats afpakken.

Checo zat na de herstart klem. Hij wist aanvankelijk contact met de auto's aan weerszijden te vermijden maar kon niets doen toen Leclerc de Red Bull linksachter raakte en hem tegen de muur en uit de race tikte.

Doordat ook een aantal andere auto's op elkaar botsten, lag er behoorlijk wat puin op de baan en werden de rode vlaggen opnieuw tevoorschijn gehaald.

Sergio Pérez zei over zijn race: "Het was geen goed weekend voor het team. We hebben cruciale punten in het constructeurskampioenschap verloren en we gaan nu naar Abu Dhabi om te proberen het tij te keren."

"We hadden wat pech met de eerste rode vlag, maar we kwamen goed van onze plek bij de tweede herstart en haalden Gasly en Charles in. Maar toen we bocht 3 uitkwamen, was er gewoon niet genoeg ruimte voor iedereen, gezien de breedte van de baan daar. Charles en ik raakte elkaar: hij tikte mijn linkerachterband aan met zijn rechtervoorband."

"We zijn nog steeds optimistisch en de winst ligt nog voor het grijpen. We zullen de laatste race van het seizoen alles geven, dus laten we vooruitkijken."

Na het incident bij de eerste herstart promoveerde de raceleiding Ocon naar de eerste plaats, met Hamilton als tweede, en gaf Max opdracht om vanaf de derde plaats te starten.

Toen de lichten uitgingen voor een derde staande start, was het Max die het beste wegkwam. De Red Bull-coureur reageerde 0,01 seconde sneller dan Hamilton en terwijl de Mercedes-coureur met Ocon vocht, dook Max naar de binnenkant van bocht 1 en glipte langs zijn titelrivaal. Met het momentum aan zijn zijde reed hij vervolgens Ocon richting bocht 3 voorbij en nam op briljante wijze de leiding.

Het voorste paar reed daarna snel weg bij de Alpine, maar het drama zette zich voort in ronde 37. Hamilton kwam dichterbij en viel aan op het rechte start-finish stuk. De rivalen raakten elkaar in bocht één en Max verliet de baan terwijl hij aan de leiding lag. De Red Bull-coureur kreeg te horen dat hij de leiding moest afstaan, maar toen hij langzamer ging rijden om dat te doen, remde Hamilton, zich schijnbaar niet bewust van het feit dat die instructie was gegeven, niet genoeg en botste hij tegen de achterkant van de Red Bull.

Max Verstappen vatte de adembenemende race als volgt samen: "Er was vandaag zeker veel actie, Er gebeurde veel. Ik kreeg te horen dat ik mijn positie terug moest geven, dus ik ging van de racelijn en vertraagde. Lewis bleef gewoon achter me en ik begrijp niet waarom hij me niet passeerde. Ik ben het niet eens met de vijf seconden straf, maar het is wat het is en we gaan gewoon verder."

 Max reed, nog steeds aan de leiding, weer bij Hamilton vandaan, maar gaf de plaats later weer terug. Nadat hij een straf van vijf seconden had gekregen omdat hij naast de baan had gereden en daarmee een voordeel had behaald, en met banden die hun beste tijd hadden gehad, nam Max genoegen met de tweede plaats.

In zijn reactie op de race vertelde teambaas Christian Horner: "Er was natuurlijk ontzettend veel schade en er lag door alle ongelukken veel rommel, waarvoor de raceleiding een oplossing moest bedenken. In dat opzicht was het voor ons een frustrerende race en waarschijnlijk hebben we nog geluk gehad dat we de tweede plek hebben gehaald, zeker gezien alle schade die we hadden aan de achterkant van onze auto."

"Ik weet niet wat Lewis aan het doen was, want Max probeerde zijn plaats af te staan, volgens de instructies van de raceleiding. Ik weet niet of Lewis niet voor de DRS-zone wilde passeren, maar het was heel vreemd dat hij recht achter Max bleef rijden. We kregen een tijdstraf van vijf seconden. Ik vond het aan de strenge kant want ze gingen allebei wijd en waren aan het racen."

"Max heeft dit weekend als een gladiator gevochten en alles gegeven. Het was frustrerend om punten te verliezen in het constructeurskampioenschap, omdat Checo uitgeschakeld werd bij de herstart, dus we hebben nu nog maar één kans. "

"We hebben een week om ons te herpakken en het gaat nu in Abu Dhabi tot aan het gaatje. Het gevecht gaat door zoals het al het hele jaar gaat. Voor de fans is het fantastisch en we blijven in de droom van een kampioenschap geloven. We hebben één kans en het wordt tijd dat we die pakken."

ExxonMobil vierde tijdens de eerste Formule 1-race in Jeddah zijn honderdste race met Red Bull Racing Honda. Om deze mijlpaal te vieren plaatste ExxonMobil foto's van het personeel achter het partnerschap op de brandstoftanks. Het zijn de werknemers die het partnerschap tot leven hebben gebracht en nog steeds tot leven brengen. Klik voor meer informatie op de afbeelding:

Alle ogen zijn nu gericht op de Grand Prix van Abu Dhabi van komend weekend. Het wordt de laatste race van het jaar op een circuit waaraan enkele veranderingen zijn aangebracht. Max Verstappen en Lewis Hamilton staan gelijk in punten, maar de Nederlander heeft één race meer gewonnen. Checo's uitvalbeurt betekent wel dat het team punten verliest aan constructeurskampioenschapsrivaal Mercedes, dat het kampioenschap nu met 28 punten leidt.

Het seizoen 2021 is een van de meest boeiende van de afgelopen jaren en ExxonMobil blijft de strijd van Red Bull Racing Honda in het rijders- en constructeursklassement steunen. 

Image