Esso en Vissers starten pilot met "Esso Diesel Blue", een nieuwe, koolstofarmere brandstof

Sinds eind oktober is de kleur blauw prominent aanwezig op 22 Esso tankstations in het zuiden van Nederland, in het kader van een proef met "Esso Diesel Blue", een nieuw dieselproduct, op de Nederlandse markt.
  • Esso Diesel Blue is in eerste instantie uitgerold op 22 Nederlandse locaties van Vissers Energy Group
  • De koolstofarmere brandstof helpt klanten hun CO2-uitstoot te verminderen vergeleken met conventionele diesel en is geschikt voor gebruik in alle dieselvoertuigen

Esso Diesel Blue is een mengsel van 30% waterstofbehandelde plantaardige olie (oftewel 'HVO') vervaardigd uit afgewerkte bak en braadolie en 70% conventionele diesel. Deze koolstofarmere brandstof is voor alle dieselvoertuigen geschikt, zonder dat er iets aan de motor hoeft te worden veranderd.

De introductie van dit nieuwe product op geselecteerde Esso-vestigingen is een pilotproject op initiatief van Vissers Energy Group en en Esso Nederland BV. De 22 locaties in het zuiden van Nederland maken deel uit van het netwerk van 54 Esso-verkooppunten van Vissers. Het bedrijf veranderde onlangs haar naam van Vissers Olie naar Vissers Energy Group om te tonen dat het belangrijk vindt om een mix van brandstoffen op de markt te brengen. Om hieraan uiting te geven is de naam onlangs van Vissers Olie naar Vissers Energy Group veranderd. "Wij willen een wezenlijke rol spelen in de energietransitie. Daarom is het uitrollen van Esso Diesel Blue een belangrijke vervolgstap voor ons", aldus Gerbert Vissers, algemeen directeur van Vissers Energy Group.

De twee bedrijven hebben ervoor gekozen om via de reclamebanners die al op de 22 locaties zichtbaar zijn een eenvoudige en duidelijke boodschap met alle automobilisten te delen: "Verklein je ecologische voetafdruk: kies Esso Diesel Blue voor minder CO2-uitstoot, met behoud van kwaliteit."

"Veel van onze klanten vragen om dit product en wij zien deze pilot als een echte kans voor hen en ook voor de sector om de publieke aanvaarding van biobrandstoffen te vergroten. Esso Diesel Blue biedt dezelfde voordelen als conventionele diesel, maar dan met als extra bonus een 19,5% lagere CO2-uitstoot van bron tot wiel. En dit is iets wat veel van onze klanten willen. Met dit nieuwe product bieden wij een aantrekkelijke mogelijkheid voor iedereen die zijn voetafdruk wil verkleinen en tegelijkertijd zijn huidige dieselauto wil behouden", legt Eric De Vreese, BNL Retail Sales Manager bij ExxonMobil, uit.

ExxonMobil – het moederbedrijf achter de merknaam Esso – wil zowel de impact op het milieu verminderen als aan de groeiende vraag naar energie voldoen. Dit doet het bedrijf door emissies binnen haar bedrijfsactiviteiten te beperken, consumenten te helpen hun uitstoot te verminderen en het onderzoek naar nieuwe, emissiearme technologieën te bevorderen – onder andere voor het ontwikkelen van geavanceerde biobrandstoffen en voor het afvangen en opslaan van CO2 (CCS). Deze pilot op de Nederlandse markt met koolstofarmere Esso Diesel Blue past volledig binnen deze ambities.