De coronacrisis te lijf: Arnold Choi, vrijwilliger bij het Rode Kruis

Arnold Choi is Energy Transition Advisor bij ExxonMobil in Rotterdam én vrijwilliger voor het Rode Kruis. In die hoedanigheid houdt hij zich nu druk bezig met de coronacrisis. Een interview.

Wat doe je precies bij het Rode Kruis?

Ik zit in het zogeheten ‘Noodhulp Team’. Het Rode Kruis heeft meerdere afdelingen, zowel in binnen- als buitenland. Dit is een binnenlandse afdeling. Iedere crisis – daarmee bedoelen we iedere ramp waarbij meer dan twintig mensen zijn betrokken – geldt als grootschalig incident. Denk dan aan ongelukken, explosies of terrorisme. Als leden worden we dan opgeroepen om onder meer ambulancepersoneel te helpen tijdens de triage van slachtoffers, zodat we kunnen helpen met onder meer reanimaties.

Wat zijn je ervaringen nu met betrekking tot het coronavirus?

Als Noodhulp Team helpen we nu tijdens deze coranacrisis op allerlei verschillende plaatsen in Nederland. We werken in verpleegtehuizen, ziekenhuizen, bij huisartsenposten. Zelf werk ik nu in de HMC-ziekenhuizen in Den Haag en ben daar teamleider. We testen iedereen die het ziekenhuis binnenkomt op symptomen van corona. We vragen mensen of ze klachten hebben zoals hoesten en meten hun temperatuur op.

Het vermijden en verlagen van besmettingen is belangrijk. Veel mensen weten niet dat ze ziek zijn; je kunt mensen besmetten zonder symptomen. Potentieel zijn deze mensen dus een ‘besmettingsbom’ en dat geldt zeker voor een ziekenhuis. Dus de eerste stap bij alle ziekenhuizen is het controleren van iedereen die binnenkomt. Dat geldt zowel voor bezoekers, leveranciers, mensen van de apotheek; iedereen wordt getest. De huidige beveiliging van een ziekenhuis heeft daarvoor niet de capaciteit, dus dat testen wordt gedaan door vrijwilligers van het Rode Kruis. Als teamleider coördineer ik alles: ik leid nieuwe vrijwilligers snel op, regel persoonlijke beschermingsmiddelen zoals maskers, brillen, handschoenen en schorten, zorg ervoor dat ze koffie krijgen en ben aanspreekpunt.

Hoe houd je jezelf en anderen veilig deze dagen?

We volgen een hele lijst protocollen en veiligheidsstappen, zoals dat je je handen regelmatig met zeep wast, hoe je je masker en bril opzet, je schort aandoet en je handschoenen aantrekt. En dat je van handschoenen moet wisselen of desinfecteren als je met andere patiënten gaat werken. Maskers dienen elke paar uur gewisseld te worden.

Hoe ervaar je de steun bij je management om hiervoor tijd vrij te nemen tijdens wat ook een drukke periode is?

Heel goed. Lang voordat de coronacrisis uitbrak, heb ik al toestemming gekregen om bij het Rode Kruis te mogen werken. Ik zit bij het Noodhulp Team, dus dat kan betekenen dat ik in de praktijk weg moet tijdens mijn werk. Nu tijdens de coronacrisis heb ik alleen maar positieve dingen gehoord van mijn leidinggevenden en site managers. Daarnaast heeft ExxonMobil een donatie gedaan aan het Rode Kruis uit het Vrijwilligersfonds. Dat alles geeft me positieve energie.