Verstappen klimt 18 plaatsen en finisht als tweede in Sochi

27 september 2021, Sochi, Rusland - Max Verstappen reed bij de Russische Grand Prix naar een fantatische tweede plaats na helemaal achteraan op de grid te zijn gestart. De race op het Sochi Autodrom zag een late regenbui en de Nederlandse coureur en het team namen op het juiste moment de beslissing voor een pitstop om over te gaan op intermediate banden. Door die keuze klom Verstappen, die op dat moment op positie 7 reed, naar het podium, net achter titelrivaal Lewis Hamilton die de race won.

De Nederlander startte achteraan vanwege een gridstraf; een gevolg van motorschade in eerdere races. Door het behalen van de tweede plaats is de afstand tot Mercedes en Lewis Hamilton aanzienlijk kleiner dan verwacht.

Max Verstappen zei over zijn podiumplaats: “Wauw, dat is een uitkomst die we graag aannemen! Natuurlijk is het geweldig om van de laatste naar de tweede plek te kunnen opklimmen en toen ik vanmorgen wakker werd, had ik dit resultaat absoluut niet verwacht. Door zo te eindigen, met de straf die we hadden, verliezen we niet zoveel punten als we vreesden. Als team hebben we het echt goed gedaan.”

“De beslissing om te wisselen naar de intermediates was cruciaal. Het was erg glad op de baan en de timing was perfect: we gingen in de juiste ronde de pits in. Als je achteraan start, kan er veel gebeuren, vooral in de eerste ronde wanneer alle auto's tegen elkaar vechten. Maar we bleven uit de problemen, hielden alles heel en hebben onze race heel goed uitgevoerd. Het was niet eenvoudig want het was lastig om andere auto's in te halen en als je eenmaal achter iemand zat waar je niet voorbij kwam konden je banden snel achteruit gaan. Maar gelukkig hielp aan het eind de regen ons nog om de laatste sprong naar voren te maken.”

  
Sergio Perez probeerde intussen om op profielloze slicks in de verslechterende omstandigheden buiten te blijven en eindigde daardoor als negende. Dat resultaat was een bittere pil voor de Mexicaan. Hij was vanaf de achtste plaats gestart en reed erg lang door voordat hij naar binnen kwam voor zijn eerste bandenwissel. Het lukte hem om maar liefst 36 ronden lang zijn banden goed te houden en kwam daardoor zelfs aan de leiding.

Zijn wissel van harde naar medium banden werd echter bemoeilijkt door een vastzittend rechterachterwiel, waardoor zijn pitstop veel langer duurde dan normaal. Daardoor gokte Checo erop zo lang mogelijk op zijn slicks in de regen buiten te blijven en hoewel hij uiteindelijk wel overging naar intermediates, had hij te lang gewacht en zakte hij terug naar de negende plaats.

Sergio Perez zei terugkijkend op zijn race: “We waren op weg naar een podium vandaag, dus ik besloot het risico te nemen om op de slicks te blijven rijden. In de eerste en derde sector van het circuit was het behoorlijk droog en kon je de temperatuur in de banden houden. Als het daarna was opgedroogd, hadden de rijders zonder profiel het voordeel gehad en was de race voor de coureurs op intermediates voorbij geweest.”

“Achteraf gezien was het niet de juiste band en uiteindelijk betekende het moment waarop de regen kwam dat sommigen vandaag geluk hadden en anderen niet. We waren op weg naar een geweldig resultaat met een verdiend podium en ondanks die langzame pitstop lukte het ons toch om weer naar de derde plaats op te klimmen, maar dit is racen. Het probleem met de stop was geen menselijke fout en ik sprak na de race met mijn pitcrew om te zien hoe het met ze ging, want ze zijn natuurlijk allemaal erg teleurgesteld. Als team vertrekken we hier vandaag nog steeds met veel punten en ja, het is frustrerend voor mij, maar ik heb het gevoel dat ik heel veel uit de auto heb gehaald en dat is veelbelovend voor de race in Turkije over twee weken.”

 
ExxonMobil ondersteunt Red Bull Racing Honda het hele seizoen op en langs de baan. Mobil 1 kwam eerder met een upgrade van de motorolie die speciaal ontworpen is voor de nieuwe Honda-motor. De Mobil 1 RB16B olie helpt om maximaal vermogen te leveren zonder in te leveren op het gebied van bescherming of het brandstofverbruik.

Ondanks de gridstraf voor het wisselen naar een nieuwe motor blijft Verstappen tweede in het gevecht om de titel, met 244,5 punten. Hamilton leidt het kampioenschap met in totaal 246,5 punten. Perez blijft met 120 punten staan op de vijfde plek in het rijdersklassement. Het team staat tweede in de stand van de constructeurs met 364,5 punten.

In een reactie op de race zei teambaas Christian Horner:  “Het resultaat van vandaag, met Max die van een 20e naar een 2e plek rijdt, was een geweldige prestatie. We feliciteren Lewis natuurlijk met zijn 100e overwinning, maar onze tweede plaats na het incasseren van de gridstraf voelt als een overwinning.”

“Met nog zes of zeven ronden te gaan zag het er niet naar uit dat er meer in zat. Met lastige weersomstandigheden zoals we die vandaag hadden, zit er weinig tussen eindigen als held of als verliezer. De keuze om wel of niet naar binnen te komen voor intermediates is zo’n lastige dat we het aan Max en Checo hebben overgelaten. De coureurs zien en voelen immers zoveel meer op de baan dan wij in de pitstraat kunnen inschatten. Uiteindelijk had Max het bij het juiste eind met zijn beslissing naar binnen te komen voor andere banden en hij profiteerde enorm. Checo besloot niet te pitten en verloor uiteindelijk behoorlijk, maar deze dingen kunnen gebeuren en geluk speelt ook een rol. Je kon zien dat Sergio vooraan niet de enige was die het probeerde om zo dicht tegen het einde van de race gewoon vol te houden, maar uiteindelijk lukte het niet.”

"Mercedes is op deze laatste twee circuits altijd erg sterk, dus slechts twee punten achterstand te hebben in het rijderskampioenschap is positief. Ik ben blij dat we hier onze straf voor de motorwissel hebben genomen en erin geslaagd zijn een podiumplek te bemachtigen. Iedereen in het team geniet echt van dit kampioenschap. We bevinden ons in een competitieve positie en nu komt het aan op de laatste zeven races, steeds de juiste strategie kiezen, zorgen dat we de snelheid hebben en ook straffen zullen een rol spelen. Het wordt fascinerend om te zien hoe het kampioenschap zich zal ontvouwen.”

Er is nu een pauze van twee weken tot de volgende race op de F1-kalender: de Turkse Grand Prix op 10 oktober.

Image