Verstappen wint uitdagende Grand Prix van Miami

Max Verstappen heeft de eerste Grand Prix van Miami gewonnen door vroeg in de race de Ferrari's van Carlos Sainz en kampioenschapsleider Charles Leclerc in te halen en de leiding niet meer uit handen te geven. Sergio Perez kampte met een probleem met een van de sensoren van zijn RB18 maar behaalde een zwaarbevochten vierde plaats.

Toen de lichten uitgingen had Leclerc een goede start en nam de leiding, maar Max, startend als derde aan de schone kant van de grid, kwam ook goed weg. Op het korte stuk van 200 meter richting bocht 1, trok de Nederlander naast de als tweede gestarte Sainz, koos de buitenkant van de eerste bocht, hield zijn lijn en passeerde met lef de Spanjaard om vervolgens in het kielzog van Leclerc aan te sluiten.

Max Verstappen vertelde over zijn derde overwinning van het seizoen bij de eerste GP van Miami: "Het is een geweldig gevoel om hier in Miami te winnen. De sfeer was dit hele weekend ongelooflijk en om in de VS te winnen is altijd mooi. Het was een fysiek zware race; ik denk dat ik ongeveer 3 kilo ben afgevallen!"

"Onze snelheid op de medium harde band was erg goed en dat heeft mijn race zeker geholpen. Na de pitstop zorgde ik er vooral voor dat ik Charles genoeg voorbleef en ik denk dat we op de hardere band echt dicht bij elkaar zaten. Toen kwam de safety car naar buiten, wat het voor de fans nog leuker maakte. Ik moest vandaag hard pushen, maar we hebben ervoor gezorgd dat de strategie werkte."

"Ik ben superblij voor het team. We hadden geen geweldige start van het weekend en we zijn van ver gekomen, dus heel erg bedankt aan iedereen."

Image

Checo was ondertussen bij de start ook goed weggekomen en hield de vierde plek achter Sainz. Valtteri Bottas kwam voor Alfa Romeo als vijfde weg en Pierre Gasly vocht zich in zijn AlphaTauri naar de zesde plek. Lewis Hamilton van Mercedes viel terug nadat hij in de eerste bocht achter Checo moest inhouden en vervolgens met zijn wielen die van de Alpine van Fernando Alonso raakte. Alonso had ook een goede start en was opgeklommen naar de zevende plek.

Vooraan in het veld volgde Max Leclerc tijdens de eerste ronden op gepaste afstand maar in ronde 8 sloot hij op het lange rechte stuk, achteraan op het circuit, aan bij de Ferrari. Zijn inhaalpoging in bocht 17 lukte niet, maar toen ze over start/finish reden en aan de negende ronde begonnen, kreeg Max opnieuw DRS en schoof hij langs de leider in het kampioenschap en nam in bocht 1 de leiding.

Max begon al snel zijn voorsprong op de Ferrari-coureur uit te bouwen en toen Leclerc halverwege ronde 12 zijn rechtervoorwiel blokkeerde, breidde de voorsprong van de Nederlander zich uit tot 2,5 seconden.

Achter de leiders had Sainz in zijn Ferrari in ronde 15 nog steeds een voorsprong van 1,8 seconden op Checo. De top vier had Bottas intussen op 11 seconden achterstand gezet en de Fin kwam onder druk te staan van Hamilton, op plek 6.

In ronde 18 begon Checo Sainz te naderen en aan het begin van ronde 20 kwam hij binnen het DRS-bereik van de Spanjaard. Plotseling zakte echter het tempo van de Mexicaan en aan het einde van ronde 20 was zijn achterstand op de Ferrari alweer opgeklommen naar 4 seconden.

Hij vertelde het team via de radio dat hij motorvermogen aan het verliezen was en nadat hij instructies had gekregen om op zijn stuur aanpassingen te doen waarmee hij een sensor kon wisselen, kreeg hij te horen dat hij verder kon rijden. Hij bleef echter tijd verliezen en in ronde 23 lag hij al acht seconden achter.

Sergio Perez zei over zijn race: "Het was vandaag een grote teleurstelling, maar we zijn er in ieder geval in geslaagd om te finishen met de punten die we hebben. We waren de druk op Carlos aan het opvoeren maar toen kregen we dat probleem met het motorvermogen. Een sensorstoring zorgde ervoor dat we veel vermogen verloren en dat beperkte onze mogelijkheden om aan te vallen. Ik was een seconde van Carlos verwijderd toen ik vermogen kwijtraakte. Ik verloor ongeveer 30 seconden in twee ronden en het hele verdere verloop van de race had ik van het probleem last."

"We hadden de snelheid om met z'n tweeën op het podium te staan en ik pushte zo hard als ik kon in de positie waarin we ons bevonden. Het was ook moeilijk om goed voor de banden te zorgen. Het was zo zwaar in de bochten en ik verloor tegen het einde van de race veel grip. Ik ging ervoor bij de herstart na de safety car, maar ik had totaal geen grip en ik kon gewoon niet voorbij Carlos komen."

"We werken heel hard aan de betrouwbaarheid van de auto en we zullen als team blijven pushen. Het is jammer, maar ik ben blij dat we vandaag de finish hebben gehaald. In Barcelona wil ik weer aan de top strijden."

Image

Aan het einde van ronde 24 bracht Leclerc zijn eerste bezoek aan de pitstraat en nadat hij naar harde banden had gewisseld, kwam hij op de vierde plaats terug op het circuit, acht seconden achter Checo. Max reed aan het einde van ronde 26 de pits in en wisselde in een stop van 2,4 seconden naar de harde banden. Hij kwam weer naar buiten als tweede, zeven seconden achter nieuwe leider Sainz.

De Spaanse coureur reed niet lang vooraan en aan het einde van ronde 27 reed hij de pitstraat in. Het team reageerde door Checo meteen na de Ferrari binnen te roepen en terwijl de monteurs van Sainz een probleem hadden bij het wisselen van de rechtervoorband, wat resulteerde in een stop van 5,4 seconden, wisselden die van Oracle Red Bull Racing Checo naar harde banden in slechts 3,1 seconden.

Weer op het circuit was de achterstand van Checo op Sainz geslonken tot vijf seconden. Hij kon echter niet dichterbij komen, en toen de motor naar schatting zo'n 20 kW vermogen verloor, begon hij opnieuw terug te vallen achter de Spanjaard.

Max had zijn voorsprong op Leclerc intussen uitgebreid tot bijna acht seconden, en Sainz reed op zijn beurt weer 10 seconden achter de Monegask op de derde plaats. Achter Checo op plek vier reed Russell, die nog steeds zijn eerste pitstop moest maken, als vijfde voor Bottas en Hamilton.

In ronde 41 veranderde het beeld van de race. Pierre Gasly van AlphaTauri raakte in twee bochten van de baan en vertraagde. Toen hij echter weer wilde aansluiten, zag hij de snel naderende Lando Norris achter zich niet en de twee raakten elkaar. De rechterachterband van de McLaren-coureur raakte daarbij lek en rolde van de velg. Hij spinde en kwam midden op de baan tot stilstand. Na een korte virtuele werd de echte safety car ingezet.

Image

Max en Leclerc bleven buiten en sloten aan achter de safety car, maar het team riep Checo wel de pitstraat in waardoor die kon wisselen naar verse medium banden en voor Bottas weer als vierde kon aansluiten.

De safety car verliet de baan aan het einde van ronde 46. Max controleerde de herstart goed en hield de leiding vast. Checo probeerde Sainz opnieuw aan te vallen, maar hij moest zijn vierde plaats consolideren en een latere aanval plannen.

Met DRS opnieuw ingeschakeld begon Checo de Spanjaard weer te naderen en in ronde 52 viel hij opnieuw aan in de eerste bocht. Maar hij ging te diep, schoot de hoek in met blokkerende wielen en Sainz kon de Mexicaan weer eenvoudig voorbijgaan en de derde plaats vasthouden.

De strijd om de leiding was al even heftig want Leclerc naderde de Nederlander en deed met behulp van DRS herhaalde aanvallen. Maar met zijn hogere snelheid op de rechte stukken kon Max de Ferrari op afstand houden en in ronde 53 begon hij wat afstand te nemen van zijn titelrivaal. In ronde 54 kwam Max buiten DRS-bereik van Charles en was de overwinning voor hem.

De Nederlandse coureur pakte daarmee zijn derde overwinning van het seizoen, met bijna vier seconden voorsprong op Leclerc, en behaalde bovendien een punt voor de snelste ronde. Sainz slaagde erin Checo achter zich te houden en pakte met de derde plaats het negende podium van zijn carrière.

Achter Sergio passeerde Russell Hamilton in de slotfase en behaalde daarmee de vijfde plaats. Hamilton eindigde voor Bottas, die laat een fout maakte en daarmee de Mercedes-auto's liet passeren.

Image Aan het begin van het F1-seizoen van 2022 zagen we de introductie van een reeks nieuwe regels die hebben geresulteerd in een volledig nieuwe look en feel voor de auto's. Voor meer informatie over de Oracle Red Bull Racing RB18, klik hier om de lancering te bekijken.

Aan het begin van het F1-seizoen van 2022 zagen we de introductie van een reeks nieuwe regels die hebben geresulteerd in een volledig nieuwe look en feel voor de auto's. Voor meer informatie over de Oracle Red Bull Racing RB18, klik hier om de lancering te bekijken.

De overwinning van Verstappen reduceert de voorsprong van Leclerc in het kampioenschap tot 19 punten. Perez verstevigt zijn derde plaats op de ladder met 66 punten. Oracle Red Bull Racing staat nu zes punten achter op Ferrari in het constructeursklassement.

In een reactie op de race zei teambaas Christian Horner: "Het was een echte tactische race vandaag en we hebben alles uit de kast gehaald. We hadden geluk dat Ferrari niet tijdens de safety car binnenkwam voor nieuwe banden. Max stond onder zoveel druk van Charles Leclerc, maar hij bleef gefocust, maakte geen fouten en was geleidelijk in staat om uit de DRS, die vandaag zeer krachtig was, te rijden en daarna de overwinning binnen te halen."

"Checo had vandaag echt pech. Hij had al vroeg een sensorprobleem en verloor ongeveer 30 pk. Hij ging er na de wissel naar nieuwe banden, en het voordeel dat hem dat gaf, vol voor en zonder zijn problemen had hij zelfs als tweede kunnen eindigen."

"Er komen een paar interessante races aan en de auto rijdt goed. We hebben wat verbeteringen aan de auto gepland voor de zomer en we moeten wat gewicht verliezen, maar we zijn blij met wat we dit weekend hebben bereikt."

Er is nu een pauze van twee weken voordat de Formule 1 weer terugkeert naar Europa voor de Spaanse Grand Prix, kort gevolgd door het kroonjuweel: de Grand Prix van Monaco.