Nederlandse dominantie op Oostenrijkse Grand Prix

Red Bull Racing Honda-coureur Max Verstappen heeft een hattrick van overwinningen behaald op het thuiscircuit van het team, de Red Bull Ring. Het was ook de eerste grand slam van zijn carrière dankzij een dominante Oostenrijkse Grand Prix-overwinning waarbij de Red Bull-coureur vanaf pole position startte, elk van de 71 ronden aan de leiding reed, de overwinning pakte en het extra punt voor de snelste ronde binnenhaalde.

Verstappen scoorde zijn Red Bull Ring-dubbel van 2021 in een foutloze rit nadat hij de leiding had vastgehouden bij de start en bij een herstart, na een korte safety car-periode als gevolg van de crash van Esteban Ocon van Alpine. Max controleerde hierna moeiteloos de volgende 68 ronden en eindigde met bijna 18 seconden voorsprong op Valtteri Bottas van Mercedes en Lando Norris van McLaren. Lewis Hamilton moest een beschadigde auto heelhuids thuisbrengen en eindigde op P4.

Voor Sergio 'Checo' Perez was het een moeilijkere middag; hij kreeg twee straffen van vijf seconden als gevolg van botsingen met Charles Leclerc van Ferrari en eindigde als zesde. De Mexicaan miste P5 met slechts 0,7 seconden nadat hij er in de slotfase net niet in slaagde om een voorsprong van tien seconden op de tweede Ferrari van Carlos Sainz te vergroten.

De overwinning van Verstappen bij de Grand Prix van Oostenrijk was zijn vierde in vijf races en brengt hem op een voorsprong van 32 punten op titelrivaal Lewis Hamilton. Met hun 70e F1-overwinning vergroot Red Bull Racing Honda ook de voorsprong op hun rivalen in het kampioenschap met 42 punten; met Verstappen op 182 punten en Perez met 104 punten.

Max Verstappen vertelde, terugkijkend op zijn drie opeenvolgende raceoverwinningen: "Om weer op de Red Bull Ring, ons thuiscircuit, te winnen is gewoon ongelooflijk. Ik had verwacht dat het goed zou gaan, maar niet zo goed. Het was alsof de auto op rails reed. Het was echt leuk om te rijden en het tempo was op beide bandencompounds ongelooflijk. Ik kon pushen en ook voor de banden zorgen en dat is precies hoe je het wilt hebben. Ik kon ronde na ronde mijn voorsprong vergroten. Net als iedereen hebben we van afgelopen weekend geleerd en hebben we de auto nog meer geoptimaliseerd door de afstelling te verbeteren."

"Het is eigenlijk moeilijk onder woorden te brengen, want het was zo leuk om te rijden en het weekend kon niet beter, dus laten we hopen dat we op dezelfde manier door kunnen gaan. Het is een geweldige beloning voor iedereen in het team en het was ook erg leuk om Honda op het podium vertegenwoordigd te zien, in de persoon van Toyoharu Tanabe."

"De fans waren ook het hele weekend fantastisch. Zoveel oranje op de tribunes en het is gewoon geweldig om de fans terug te zien en te zien genieten van de Formule 1 op het circuit. Er komen natuurlijk veel moeilijke races aan en Silverstone zal met de Sprint Race interessant worden en de boel wat opschudden. Maar voor nu ben ik erg blij met de manier waarop de hele race is verlopen. Je krijgt niet vaak dit soort races, dus we moeten er allemaal van genieten."

Sergio Perez had een goede start vanaf de derde plek en voerde na de safety car de druk op Norris op en viel aan in bocht 4. De Mexicaan probeerde een gewaagde actie langs de buitenkant van de McLaren maar toen Norris zijn lijn vasthield, werd Checo op het grind gedwongen en zakte hij naar P10 achter de tweede McLaren van Daniel Ricciardo.

Met twee penalty's van vijf seconden, verrekend aan het eind van de race, voor contact met Leclerc, moest Checo een voorsprong van 10 seconden zien te behalen op de op dat moment als zesde geplaatste coureur, maar omdat Sainz snel door het veld sneed, kwam Checo uiteindelijk 0,7 seconde tekort en moest hij genoegen nemen met de zesde plek.

Checo zei over de wedstrijd: "Ik ben duidelijk niet erg blij met mijn race van vandaag. In de vierde ronde was ik langszij en remde ik Lando uit, maar hij duwde me van de baan, waardoor mijn race zo ongeveer voorbij was. Wat betreft de andere incidenten met Charles ... ik moet de beelden nog eens terugzien omdat ik dacht dat ik beide keren vóór lag, vooral bij de tweede, maar dat is nu moeilijk te zeggen. Ik remde zo laat mogelijk, we zaten in vuile lucht en we hadden erg oude banden en de achterkant brak uit in bocht 6."

"Het spijt me heel erg voor Charles en voor hoe ik zijn race heb beïnvloed, want dat is niet de manier waarop ik graag race. Ik ben niet blij met mezelf omdat ik de race voor een andere coureur negatief heb beïnvloed. Maar ik ben erg blij voor Max en voor de rest van het team. Het was geweldig dat we vandaag, bij onze thuisrace op de Red Bull Ring, meer punten konden pakken. We gaan nu verder en ik kijk uit naar de volgende race op Silverstone."

Vanaf de GP van Azerbeidzjan gebruikt Red Bull Racing Honda een baanbrekende motorolie die is ontwikkeld door Mobil 1 in samenwerking met Honda Research & Development en Red Bull Racing Honda. De nieuwe Mobil 1 RB16B-motorolie is speciaal ontworpen voor de nieuwe Honda-motor en helpt bij het leveren van maximaal vermogen zonder in te leveren op bescherming of brandstofverbruik.

Over hun dominantie tijdens de race zei teambaas Christian Horner: "Max had vandaag weer een fantastische race en een tweede overwinning op de Red Bull Ring is voor het team een geweldige manier om de drie races in drie weken te winnen."

"Het was weer een onberispelijke rit van Max, zonder een enkel foutje. Het is fenomenaal om de poleposition en de snelste ronde te behalen, elke ronde aan de leiding te gaan en de eerste coureur te worden die alle drie de races in drie opeenvolgende weekenden wint."

"Het was jammer voor Checo dat hij dat race-incident met Lando had, maar voor mij is dat gewoon stevig racen, net als de vergelijkbare incidenten later in de race. Maar hij kwam sterk terug en we konden allemaal zien hoe gedreven hij is om een goed resultaat te behalen. We hebben nu de laatste vijf races gewonnen, een primeur voor ons in het hybride tijdperk, maar we kunnen niet zelfgenoegzaam worden en moeten dit momentum vasthouden."

Er is in dit kampioenschap nog een lange weg te gaan. We nemen niets als vanzelfsprekend aan en we moeten blijven doen wat we doen, sessie na sessie, race na race. Silverstone wordt een grote uitdaging en het is de afgelopen zeven jaar een bolwerk van Mercedes geweest, maar er zal veel publiek zijn en we hebben geweldige fans, dus ik kan niet wachten om nog een mooie show neer te zetten voor iedereen die ons vanaf de tribunes komt steunen."


Na deze drie races in evenveel weekenden hebben de teams en coureurs een week vrij voor de Britse Grand Prix op Silverstone. Dat wordt de eerste Grand Prix waar de startposities op de grid worden bepaald door een sprintkwalificatierace op zaterdag.

 

Image