Checo domineert bewogen GP van Monaco

Sergio Perez trotseerde verraderlijk natte omstandigheden, safety cars en versleten banden om een briljante eerste Grand Prix-overwinning van Monaco te kunnen pakken, vóór Carlos Sainz van Ferrari en Max Verstappen. Verstappen pakte hiermee het 65e podium in zijn carrière en breidde zijn titelvoorsprong op Charles Leclerc, die als vierde werd afgevlagd, verder uit.

Max staat nu, met 125 punten, negen punten voor op Leclerc en leidt het rijdersklassement. Checo staat met zijn overwinning in het Prinsdom nu slechts zes punten achter de Monegaskische coureur. Met de eerste en derde raceplek heeft het team nu 235 constructeurskampioenschapspunten; 36 meer dan Ferrari.

Sergio Perez zei over zijn eerste overwinning van het jaar: "Het was echt moeilijk voor me om direct na de race helder na te denken. Ik zat nog vol adrenaline en energie van de race. Toen ik mijn volkslied op het podium hoorde, raakte het me. Dit is voor elke coureur ter wereld een droom die uitkomt, om Monaco te winnen. Ik ben gewoon extreem blij."

"We waren het hele weekend snel. We hielden het hoofd koel en we wisten dat we vandaag met de juiste strategie dingen voor elkaar konden krijgen. Deze overwinning was voor mijn moeder en mijn hele familie. Ze was vorige week erg ziek, dus ik was deze race zeer gemotiveerd om haar een overwinning te bezorgen."

"Het was een ongelooflijke dag, ik ben ontzettend blij voor het hele team en ik hoop dat mijn land ook trots op me is. Je wint Monaco niet vaak in je leven, dus de eerste keer is heel speciaal."

Met zware regen vlak voor de geplande start, stelde de raceleiding de race met meer dan een uur uit en toen de Grand Prix van Monaco eindelijk begon, was dat op een natte baan en achter de Safety Car.

Na twee ronden werd een rollende start afgekondigd en bij de hervatting van de race behield Leclerc, die op pole position was gestart, de leiding, vóór Sainz, Checo en Max. De regen begon af te nemen en hoewel de omstandigheden verbeterden, was de baan nog steeds verraderlijk glad.

Omdat risicomijding in zulke omstandigheden de sleutel tot succes kan zijn, kwam het veld in een stabiel ritme, waarbij Leclerc een paar seconden voorsprong had op Sainz en Checo op vergelijkbare afstand achter de Spanjaard reed. Lando Norris van McLaren reed op de vijfde plaats, voor George Russell van Mercedes en de Alpine van Fernando Alonso.

Image

Doordat Sainz langzamer reed dan zijn teamgenoot, kon Leclerc vooraan uitlopen en na 12 ronden had hij de Spanjaard op meer dan vijf seconden achterstand gezet. Daardoor reed Checo bijna zeven seconden achter de leider, met Max 1,3 seconden achter zijn Mexicaanse teamgenoot.

In ronde 14 liet Checo het team via de radio weten dat hij het tijd vond om over te schakelen naar de intermediate regenbanden en die inschatting werd bevestigd toen Gasly, die bij de start al op de groengestreepte banden was overgestapt, zich snel een weg naar voren baande en opklom van P17 bij de start naar P12 in ronde 14. Sainz was echter een andere mening toegedaan en vertelde de Ferrari pitmuur dat hij van regenbanden direct naar profielloze banden wilde wisselen.

Lewis Hamilton van Mercedes maakte vervolgens, aan het einde van ronde 15 en op P8, een pitstop voor intermediates en terwijl Gasly de snelste ronde van de race liet noteren, riep het team Checo binnen aan het einde van de ronde erna. De Mexicaan reed na een stop van 2,3 seconden weer op inters naar buiten en sloot als vijfde aan achter Norris.

Leclerc kwam aan het einde van ronde 17 de pitstraat in en ook hij stapte, in een stop van 2,7 seconden, over op de groengestreepte banden, een actie die Max in dezelfde ronde herhaalde. Dat bracht Sainz aan de leiding, al moest de Spanjaard zijn pitstop nog maken. De undercut van Checo bleek echter erg sterk en gewapend met nieuwe banden reed hij nu als tweede, 3,4 seconden voor Leclerc.
 
Zoals hij had gevraagd, sloeg Sainz de intermediates, aan het einde van ronde 20, over en wisselde direct naar droge, harde banden. Ferrari gaf vervolgens Leclerc de opdracht hetzelfde te doen. Maar op het laatste moment veranderde de pitmuur van het Italiaanse team van gedachten en vertelden ze Leclerc dat hij buiten moest blijven. Het was echter te laat en Leclerc stond al in de pitlane. Hij kreeg harde banden en werd weer weggestuurd, maar hij had enorm veel terrein verloren.

Het Red Bull team koos er vervolgens voor de strategie van de Ferrari's te volgen en Checo en Max kwamen aan het einde van 21 om de beurt in de pits, waarbij beiden wisselden naar harde compound slicks. Checo leidde nu de race met 0,8 seconden voorsprong op Sainz en 3 seconden voorsprong op Max, die nu op P3 reed, voor Leclerc.

Max Verstappen zei over zijn derde plek: "Allereerst gefeliciteerd aan Checo. Hij heeft vandaag fantastisch werk geleverd. Als team hebben we het vandaag strategisch echt geweldig gedaan. Natuurlijk is als derde eindigen voor mij niet ideaal, maar ik heb gisteren mijn rondetijd niet kunnen verbeteren, en zo loopt het soms nu eenmaal."

“In het heetst van de strijd en met die hectische start bleven we als team kalm en namen we de juiste beslissingen. De strategie wierp zijn vruchten af met een overwinning voor Checo, dus dat was het grootste pluspunt van de dag. Ik ben erg trots op de inspanningen van het team dit weekend en trots dat we twee auto's op het podium hebben gekregen."

Image

Achter de top vier reed Russell nu op P5, 1,3 seconden voor Norris, met achter hem Alonso op de zevende plaats, voor Hamilton. Esteban Ocon reed als negende in de tweede Alpine, met meteen achter hem Valtteri Bottas voor Alfa Romeo, de Aston Martin van Sebastian Vettel en Gasly wiens push naar voren op P12 was vastgelopen.

In ronde 27 verloor Mick Schumacher echter de controle over zijn Haas en hij eindigde tegen de muur bij het zwembad. De Duitser leek zijn achterkant te verliezen op een vochtig gedeelte in het midden van de baan en werd hard tegen de vangrails gegooid. Hij meldde snel dat hij in orde was, maar gaf toe: "Ik begrijp het gewoon niet". De virtuele Safety Car werd aanvankelijk ingezet maar al snel verscheen de fysieke versie. En omdat de vangrail en kussens eromheen gerepareerd moesten worden, kreeg de race in ronde 29 de rode vlag en werd hij volledig stilgelegd. Tijdens de onderbreking gaf het team beide coureurs verse medium harde banden, maar wisselde Ferrari Sainz en Leclerc naar gebruikte harde banden.

De race werd hervat met een nieuwe rollende start en toen de Safety Car de baan verliet, behield Checo de leiding voor Sainz, met Max als derde voor Leclerc. Kort daarna was er een spannend moment toen aan het eind van het stuk van Casino naar beneden, een vogel vlak voor Checo langsvloog waardoor de Mexicaan hard remde en zijn wielen blokkeerde.

Hij herstelde zich echter snel, kwam in een ritme en begon een klein gat naar Sainz te slaan. In ronde 43 had hij 2,2 seconden voorsprong op de Spanjaard, met Max op iets minder dan twee seconden achter hem. Leclerc, op de vierde plaats, reed 2,4 seconden achter Max, en Russel was vijfde, voor Norris, Alonso en Hamilton.

In ronde 50 begon Checo's comfortabele afstand echter te slinken omdat zijn medium banden hard begonnen te slijten en Sainz langzaam het gat naar de leider begon te dichten. In ronde 54 had de Mexicaan slechts 0,7 seconden voorsprong op de Ferrari-coureur, met Max op een seconde achter hem en Leclerc weer vlak achter Max.

De laatste ronden van de intussen, na alle stops en uitstel, in tijd beperkte race werden een kat-en-muisspel: Checo probeerde zijn mediumbanden tot aan de vlag heel te houden, terwijl de drie coureurs achter hem pushten om een fout uit te lokken.

Maar ondanks diepe slijtage reed de Mexicaan prachtig en creëerde steeds een beetje afstand in de tunnel om de dreiging van Sainz in de Nouvelle Chicane te kunnen weerstaan. Terwijl de seconden voorbij tikten, kwam de overwinning steeds dichterbij. Na 64 ronden reed Checo over de streep en behaalde zijn derde Grand Prix-overwinning, en misschien wel de mooiste van allemaal.

Achter hem moest Sainz genoegen nemen met de tweede plaats, terwijl Max met zijn derde plaats de voorsprong in het kampioenschap op Leclerc, die als vierde eindigde, met nog eens drie punten uitbreidde. Russell behaalde de vijfde plaats voor Norris, Alonso en Hamilton. Bottas werd negende en het laatste punt ging naar Sebastian Vettel in de Aston Martin.

Image

In een reactie op de overwinning van Checo zei teambaas Christian Horner: "Het was een geweldige dag voor ons en een geweldige dag voor Checo. Hij was het hele weekend scherp, dus het is een welverdiende overwinning."

"Het was geweldig; het teamwork en dat allebei de coureurs een Ferrari voor konden blijven. Checo doet geweldig werk dit jaar, in Jeddah had hij die geweldige pole en de tijddelta tussen hem en Max is dit jaar een stuk kleiner. Het is een verdiende overwinning. 

"Max had dit weekend niet helemaal de auto die hij wilde, maar hij is blij met het resultaat. Hij heeft Charles verslagen en zijn voorsprong in het kampioenschap behouden, wat het doel was. Door geweldig teamwork van de coureurs, de pitmuur, de garage en de mensen in Milton Keynes hebben we onze prestaties dit weekend geoptimaliseerd, dus we zijn erg blij."

Er is nu een pauze van een week en daarna vertrekt de paddock naar Bakoe voor de Grand Prix van Azerbeidzjan.