Incidentrijke Britse GP voor Red Bull Racing Honda

Het was een ongelukkig weekend voor Red Bull Racing Honda: Max Verstappen kwam in de openingsronde van de race in aanvaring met titelrivaal Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur kreeg de schuld van het incident en een straf van 10 seconden, maar wist de race toch te winnen en staat nu slechts acht punten achter Verstappen in het rijderskampioenschap.

F1 verslagen

Incidentrijke Britse GP voor Red Bull Racing Honda

Na een goede start van de Nederlander bestreden beide coureurs elkaar hard in de eerste bochten van het circuit van Silverstone. Op weg naar de Copse-bocht miste Hamilton de apex en zijn linkervoorwiel maakte halverwege de bocht contact met de rechterachterzijde van Verstappen. De impact lanceerde Verstappen de bandenstapels in; een klap van 51G. Uit voorzorg werd Verstappen voor onderzoek naar het ziekenhuis gestuurd. Hij werd na een grondig medisch onderzoek weer ontslagen, zonder noemenswaardige verwondingen.

Nadat hij in de eerste sprintkwalificatie van de F1 was gespint, startte Perez in de pitlane. De Mexicaan zat op een aantal momenten tijdens de race vast in een DRS-treintje en kwam tegen het eind van de eace de pits in om de snelste ronde van de race veilig te stellen.

Sergio Perez zei over zijn race: "Ik ben erg teleurgesteld over mijn weekend en mijn prestaties. Ik kon niet zoveel vooruitgang boeken als verwacht en zat in een moeilijke positie met de bandenkeuze. Zodra we in een DRS-trein zaten was het onmogelijk om mensen in te halen."

"Ik denk dat P7 vandaag mogelijk was geweest; nog een paar ronden langer en ik denk dat ik Lance en Fernando had kunnen pakken, maar uiteindelijk besloten we om strategische redenen te stoppen om de snelste ronde te pakke. Het is voor ons een weekend om weer snel vergeten. We hebben veel terrein verloren in het kampioenschap. We moeten ons hergroeperen, hard werken en zo sterk mogelijk terugkomen in Hongarije. Ik moet het incident met Max en Lewis nog eens bekijken, want ik heb het niet gezien, maar het belangrijkste is dat Max in orde is."

Positief is weer dat Max Verstappen geschiedenis heeft geschreven door de eerste sprintkwalificatie van de Formule 1 op Silverstone te winnen dankzij een briljante start waarmee hij titelrivaal Lewis Hamilton inhaalde en in de 17 ronden van de race een voorsprong kon nemen.

Met de overwinning van de Nederlander in de sprint race pakte hij drie kampioenschapspunten en de pole position voor de Britse Grand Prix. Voor meer informatie over hoe sprintraces werken, klik hier.

In een reactie op de ongelukkige race zei teambaas Christian Horner: "Dit is een ongelooflijk moeilijke manier om het Britse Grand Prix-weekend af te sluiten en het spreekt voor zich dat we allemaal gewoon dankbaar zijn dat Max zelf uit de auto kon stappen, hoewel hij later uit voorzorg naar het ziekenhuis werd gebracht."

"Ik heb de beelden een aantal malen bekeken en ik vind nog steeds dat je daar zo positioneren, aan de binnenkant van Copse, in een van de snelste bochten in dit Wereldkampioenschap, een slechte inschatting was waarmee Lewis een enorm risico nam, voor beide coureurs. Hij was niet ver genoeg naast Max, zoals je kunt zien op het moment dat ze elkaar raakten: de linker voorband van Lewis raakte de rechter achterband van Max. Dat is een actie die je niet maakt, en het resulteerde voor Max in een impact van 51G. "

"Voor Checo was het ook geen gemakkelijke middag. Nadat hij vanuit de pitlane was gestart en eerst snel door het veld opschoof, zat hij in het middenveld vast in een DRS-trein, waardoor de banden sterk achteruitgingen. We hebben er daarom voor gekozen om hem tegen het einde van de race de pits in te roepen om de snelste ronde veilig te stellen. We vertrekken hier met een kleine voorsprong in beide kampioenschappen en je kunt er zeker van zijn dat als we eenmaal wat tijd hebben gehad om over vandaag na te denken, dit weekend ons alleen maar meer vuur zal geven voor ons kampioenschapsgevecht."

Het team kijkt er nu weer naar uit te racen op de Hongaarse Grand Prix in Boedapest op 30 juli.