Max betovert Zandvoort met een overtuigende overwinning

Max Verstappen heeft bij de Nederlandse Grand Prix met een foutloze race een spannende thuisoverwinning behaald. Hij versloeg titelrivaal Lewis Hamilton met meer dan 20 seconden voorsprong nadat de Mercedes-coureur een late pitstop had gemaakt om het punt voor de snelste ronde binnen te halen. Verder naar achteren zette Sergio Perez een geweldige prestatie neer door zich van een start vanuit de pitstraat naar P8 te vechten.

Nieuws

Max betovert Zandvoort met een overtuigende overwinning

Toen de lichten uitgingen, kwam Max goed van zijn plek en nam de leiding. Hamilton probeerde te reageren, maar in de eerste bocht moest de Mercedes-coureur zich verdedigen tegen teamgenoot Valtteri Bottas. Daardoor kon Max meteen van hen wegrijden: iets meer dan vier kilometer later, toen hij over de streep kwam om aan de tweede ronde te beginnen, had hij al 1,7 seconden voorsprong op zijn directe rivaal in het kampioenschap.

Intussen was Sergio Perez, meer naar achter in het veld en na een nachtelijke motorwissel, vanuit de pitstraat de baan opgekomen. Hij maakt esnel korte metten met Nicholas Latifi van Williams en Mick Schumacher van Haas en was in de derde ronde al opgeschoven naar P18. Bij een late uitrem-actie blokkeerde hij echter zijn remmen wat resulteerde in een platte plek op zijn banden. Aan het einde van de achtste ronde dook hij daarom weer de pits in en stapte van de harde over op de medium banden.

Vooraan begon de race zich te stabiliseren en had Max 3,5 seconde voorsprong opgebouwd op Hamilton. Bottas begon langzaam van het voorste paar weg te drijven en in ronde 18 had hij meer dan zeven seconden achterstand op zijn teamgenoot.

Toen, aan het einde van ronde 20, maakte Hamilton plots zijn pitstop en koos daarbij voor de medium banden. Red Bull Racing reageerde snel en aan het einde van de volgende ronde pitte Max voor dezelfde compound, met nog steeds twee seconden voorsprong op Hamilton.

Checo vocht zich ondertussen bijna ongemerkt naar voren en in ronde 25 bezette hij al de 14e plaats. Twee ronden later kon hij nog verder opschuiven toen de Aston Martin van Lance Stroll, de Williams van George Russell en de Alfa Romeo van Antonio Giovinazzi voor hem de pits in gingen. Hij klom op naar P11 en begon de jacht op Lando Norris. Hij sloot snel aan bij de McLaren, maar omdat Norris op medium banden was begonnen, kon hij lang doorrijden en de tijden van de Red Bull-coureur evenaren.

Toen de race halverwege was en Mercedes zich voorbereidde op een undercut, kreeg Max te horen dat hij "alles moest geven wat hij had". Hamilton kwam aan het einde van ronde 39 in de pits voor een set medium banden, maar door een reeks snelle ronden voor Hamilton’s stop kon Max aan het einde van ronde 40 de pits induiken en er, met een set harde banden en een duidelijke voorsprong op zijn kampioenschapsrivaal, weer uitkomen.

Terugkijkend op zijn overwnning vertelde Max Verstappen: "Het is ongelooflijk om hier vandaag weer op een, voor mij, thuiscircuit te winnen en het voelt geweldig om de leiding in het coureurskampioenschap terug te pakken. Natuurlijk waren de verwachtingen in het weekend erg hooggespannen en het is nooit gemakkelijk om daaraan te voldoen, maar het publiek was ongelooflijk en ik ben zo blij om hier te winnen! Het was een behoorlijk zware race, Lewis zette er echt de druk op en beide Mercedessen hadden een heel goed tempo. Maar het lukte ons om die buffer van drie seconden te hebben wanneer we hem nodig hadden en ik denk dat dat erg belangrijk was.

"We mogen trots zijn op de prestatie die we hier als team geleverd hebben. We hebben de juiste beslissingen genomen en we hebben de race heel goed geleid. 72 ronden rond deze baan is cool, vooral met al deze fans. Ze waren de hele race geweldig. Ik heb zoiets in mijn leven nog niet meegemaakt. Ik zal het vanavond natuurlijk thuis vieren, maar Monza is volgend weekend al en de strijd om het kampioenschap is spannend, dus ik wil ervoor zorgen dat we op ons best presteren."

  
Terug naar de race van Sergio Perez. Norris maakte in ronde 43 eindelijk zijn enige stop voor banden en dat gaf Checo ruimte. Hij versnelde onmiddellijk zijn tempo om te proberen het gat naar Fernando Alonso van Alpine, voorafgaand aan zijn tweede stop, te dichten.

Hij maakte dat bezoekje aan de pitstraat aan het einde van ronde 48 en kreeg een set zachte banden aangemeten. Hij voegde zich weer in het veld op positie 12, passeerde meteen Russell en opende opnieuw zijn aanval op de top 10, waar de punten uitgedeeld worden. Al snel begon hij druk uit te oefenen op Daniel Ricciardo van McLaren. In ronde 56 had hij de aansluiting met de McLaren gevonden en reden de twee samen het rechte stuk op. Checo dook naar links en maakte een moedige maar briljante actie buitenom om P9 te pakken.

Zijn volgende doelwit was de teamgenoot van de Australiër: Lando Norris. In de tien ronden erna wist Checo een achterstand van zes seconden terug te brengen naar slechts een halve seconde. Hij maakte weer een geweldige actie langs de buitenkant van bocht 1 en kwam voorbij Norris, hoewel er contact was tussen de twee omdat de McLaren-coureur een zeer brede lijn door de bocht vasthield.

Zijn laatste taak was om langs de Alpine van Esteban Ocon te komen en dat kreeg Sergio in de laatste ronden voor elkaar. Het was een uitstekende herstelrace.

Sergio Perez zei over zijn ’comeback’: "Ik heb alles gegeven, elke inhaalactie was op de limiet en ik moest veel risico nemen. Vandaag stond in het teken van schadebeperking, omdat ik vanuit de pits moest starten na een straf voor het wisselen van de motor. Het was een beetje jammer, aan het eind toen Lando en ik elkaar aanraakten. Ik had daardoor veel schade aan de rechterkant van de auto. Ik denk dat dat onfatsoenlijk racen was omdat ik niet genoeg ruimte kreeg en hij mij volgens mij niet kon zien. Vanaf dat moment verloor ik veel grip. Anders was volgens mij P6 vandaag mogelijk geweest. Ik had echt graag meer aan de Nederlandse fans gegeven; ze zijn het hele weekend geweldig geweest. Vanaf nu is het weer vooruit kijken en proberen sterk terug te komen in Monza."

  
In de slotfase van de race verkleinde Hamilton het gat tot de RB16B vóór hem tot minder dan 1,5 seconde, maar doordat zijn banden begonnen te slijten en Max het gat vakkundig wist te controleren, gaf de Mercedes-coureur uiteindelijk zijn jacht op de overwinning op en ging hij naar de pits voor zachte banden.

Hamilton pakte het punt voor de snelste ronde in zijn laatste rondje op Zandvoort, maar met de zevende overwinning van Max van dit seizoen herovert hij weer de eerste plek in het rijderskampioenschap, met 224,5 punten tegenover Hamilton's 221,5. In het constructeurskampioenschap staat het team nog steeds op de tweede plek met 332,5 punt, 12 punten achter Mercedes.

De reactie van Teambaas Cristian Horner na de finish: "Het was voor het team vandaag een onberispelijke race. Er hangt hier een fantastische sfeer en ik heb in mijn hele carrière nog nooit zo’n respons gezien. De fans in Nederland zijn ongelooflijk. Het was belangrijk voor Max om een goede start te hebben, maar zijn vermogen om de grip van de auto te beoordelen en te lezen is enorm. We wisten met de strategische opties die Mercedes had, dat ze de strategie zouden gaan splitsen tussen de twee coureurs en ze deden precies dat. Het was ook cruciaal voor Max dat hij de inhaalactie op Valtteri snel zou maken en daarna konden we Lewis opvangen. Het team deed er vandaag alles aan om ervoor te zorgen dat Max een soepele race had en hij deed alles wat hij nodig had."

"Sergio werd door de kijkers tot coureur van de dag uitgeroepen en hij heeft een geweldige race gereden. Hij pakte niet alleen de straf voor de motorwissel, maar kreeg ook nog die enorme vlakke plek op zijn banden. We moesten hem om veiligheidsredenen een pitstop geven, dus hij zat toen in een nog moeilijkere positie. Hij vocht zich vooruit in het veld, scoorde belangrijke punten en gaf zijn zelfvertrouwen een boost na een zware zaterdag. Vooruitkijkend zijn de circuits van Monza en Sochi bolwerken voor Mercedes. We verwachten dat ze daar de bovenhand hebben en daarom gaan de volgende twee races proberen de schade te beperken en ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk uit de auto's halen. Het zal heel dicht bij elkaar zitten en dit kampioenschap zou best eens pas bij de laatste wedstrijd in Abu Dhabi beslist kunnen worden. "

Met Bottas die als derde over de finish kwam, ging de vierde plaats naar Pierre Gasly van AlphaTauri. De Franse coureur had ook een indrukwekkende race en eindigde voor de Ferrari van Charles Leclerc en de Alpine van Fernando Alonso. De zevende plaats ging naar Carlos Sainz in de tweede Ferrari en met Checo op P8 gingen de laatste twee punten naar Ocon en Norris.

De Formule 1 gaat nu op weg naar de laatste race in deze reeks van drie races in drie weken: de Italiaanse Grand Prix op het circuit van Monza.