Red Bull Racing Honda neemt de leiding in het Formule 1-kampioenschap

Red Bull Racing Honda behaalde een enorme puntenwinst ten opzichte van hun tegenstanders met Max Verstappen's eerste overwinning in de Grand Prix van Monaco en een geweldige race van Sergio 'Checo' Perez, die als vierde eindigde.

Nieuws

Red Bull Racing Honda neemt de leiding in het Formule 1-kampioenschap

Voor de eerste keer sinds 2013 leidt Red Bull Racing Honda, met één punt voorsprong op rivaal Mercedes, het constructeurskampioenschap en Max staat voor het eerst in zijn carrière bovenaan in het rijderskampioenschap.

De Nederlander leidde van start tot finish nadat Charles Leclerc van Ferrari, die op pole zou starten, op weg naar de grid een probleem meldde, meteen terugkeerde naar de pits en niet aan de race kon deelnemen.

Het was ook een goede dag voor Sergio: de Mexicaan startte de race vanaf de achtste plaats maar zag de finishvlag als vierde dankzij een uitstekend tempo en een goede strategie.

Bij de start dekte Max de binnenlijn goed af om als eerste bocht 1 in te kunnen gaan en in ronde 34 maakte hij zijn eerste en enige stop. Nadat hij in exact twee seconden een set harde banden had gekregen, kwam de Nederlander als tweede terug op de baan, net achter Checo, die naar voren was gereden terwijl de rijders om hem heen hun pitstop maakten.

Na de race zei Max Verstappen: "Ik ben superblij dat ik de Grand Prix van Monaco heb gewonnen. Het is zo'n lastige baan en je moet een perfect weekend hebben, dus ik ben erg blij met wat we hebben bereikt als team en natuurlijk met Honda. Ik moest er gewoon voor zorgen dat ik geconcentreerd bleef op mijn eigen race en dat ik een goede start had. Natuurlijk leek het erop dat we alles onder controle hadden, maar om je focus zoveel ronden vast te houden is het moeilijkste deel. Als je voorop rijdt, kun je je makkelijker ontspannen en een fout maken, dus je moet jezelf eraan blijven herinneren je gedachten bij het circuit te houden en gefocust te blijven.

"Ik denk dat we het qua tempo de hele tijd onder controle hadden, want elke keer dat iemand me probeerde te pushen en dichterbij te komen, waren we in staat om te reageren en het gat te vergroten. Ik heb hier nog nooit op het podium gestaan en de eerste keer is het meteen een overwinning, dus het is een soort van genoegdoening voor de andere races die ik hier heb gehad. Vooruitkijkend naar Baku is Mercedes volgens mij nog steeds het te kloppen team; ze zijn erg snel op de normale circuits.

"We leiden nu het kampioenschap en ik hoop natuurlijk dat ik aan het einde van het seizoen op dezelfde plek sta. Dat is het belangrijkste, dus we kunnen ons niet teveel laten meeslepen. Maar voor nu wil ik iedereen in de fabriek en hier op het circuit enorm bedanken. We hebben de Grand Prix van Monaco gewonnen, dus laten we ervan genieten!''

Na een redelijk rustige openingsstint draaide de race, zoals zo vaak in Monaco, om de pitstop. Een van de rijders die voor Sergio Perez de pits in gingen was Sebastian Vettel en door een goede stop wist de Aston Martin-coureur zowel Hamilton als Gasly in te halen. Dat was het moment voor het team om vervolgens ook Checo binnen te gaan roepen en na een paar fantastische ronden - de eerste was de snelste van de race op dat moment - kon de Red Bull-coureur een stop van 2,8 seconden maken en toch weer voor Vettel de baan opkomen, op de schitterende vierde plek waar hij ook eindigde.

Over zijn P4 zei Sergio Perez: "Vandaag is een geweldige dag voor het team en ik ben erg blij voor Max. Hij heeft fantastisch werk geleverd en nu leiden we beide kampioenschappen. Het team heeft het met onze strategie geweldig gedaan en de communicatie tijdens de race was uitstekend. We hebben goed voor onze banden gezorgd en ze gebruikt toen dat nodig was. Dat was de sleutel: we reden twee of drie ronden op kwalificatietempo en konden zo een rijtje auto's voorbijspringen en vierde worden. Ik dacht steeds aan de lange termijn en het binnenhalen van de punten, want dat is belangrijk voor het team.

"De auto's zijn tegenwoordig gewoon erg breed, maar het is wat het is. We zijn erin geslaagd om de schade van zaterdag tot een minimum te beperken. Ik denk dat als ik me eenmaal tijdens de kwalificatie comfortabel voel in de auto, we behoorlijk de strijd aan kunnen gaan en kunnen gaan voor de overwinningen omdat het op de zondagen al goed voelt en ik er steeds bij ben."

Terugkijkend op een uitstekende GP van Monaco voor zowel de coureurs als het team, zei teambaas Christian Horner: "Dit is een fenomenale dag voor het team. Max was gisteren teleurgesteld dat we hem geen pole position ronde konden zien afleveren, maar hij ging goed om met die frustratie en toen zich vandaag de kans voordeed, greep hij die met beide handen en reed van start tot finish foutloos om ons onze vijfde overwinning in Monaco te geven.

"Checo reed ook een ongelooflijk sterke race; de strategie werkte goed en hij had een geweldig tempo waardoor hij vierde kon worden. Het is Honda's eerste overwinning hier sinds Senna in 1992 en de eerste keer sinds 1991 dat ze het kampioenschap leiden. We moeten ze prijzen voor hun harde werk om ons tot dit punt te brengen. Ze hebben geweldig werk geleverd en om met drie Honda-auto's in de top zes te eindigen, is een fantastisch resultaat.

"We zijn een erg sterk team en in de eerste vijf races van het seizoen als eerste of tweede eindigen is een fenomenaal voorbeeld van teamwork en van onze vechtlust. Er is in dit kampioenschap nog een lange weg te gaan, maar we moeten altijd genieten van de overwinningen. Het is wel spijtig voor Charles en Ferrari. Het was voor hen een zware dag, maar het is geweldig om ze er weer vooraan bij te zien. In het kampioenschap zit de top dicht bij elkaar en vandaag was een belangrijke stap voor ons."

De volgende race op de kalender, over twee weken, is weer een stratencircuit; dan in Bakoe bij de GP van Azerbeidzjan. Red Bull Racing Honda wil dan verder bouwen op hun uitstekende prestatie in het vorstendom.