Verstappen tweede bij de Grand Prix van Spanje

Coureur Max Verstappen moest genoegen nemen met de tweede plaats, en het bonuspunt voor de snelste ronde, nadat hij de eerste plek na een spannende tactische strijd tijdens de Grand Prix van Spanje had verloren aan Lewis Hamilton. De Mexicaanse coureur Sergio Perez had een solide middag en wist van de achtste plaats op de grid naar de vijfde op te klimmen.

Verstappen had een briljante start vanaf de tweede plaats, achter Lewis Hamilton, en wist aan het einde van het lange rechte stuk naar de eerste bocht op gelijke hoogte van de Mercedes-coureur te komen. Hamilton gebruikte een andere race-strategie en haalde de Nederlander, met nog zes ronden te gaan, in. Verstappen eindigde uiteindelijk als tweede en behaalde daarmee het 46e podium van zijn carrière.

In een reactie op zijn tweede plek zei Max Verstappen: "Ik pakte de leiding in bocht 1, maar daarna misten we gewoon een beetje snelheid in vergelijking met de Mercedessen. Natuurlijk wilden we winnen, maar ik kan me niet al te teleurgesteld voelen omdat ik alles heb gedaan wat ik kon en de kansen heb gemaximaliseerd. Zelfs als we een andere strategie hadden geprobeerd, met een twee-stopper, en eerder de pits in waren gegaan, hadden we die tijd niet kunnen inhalen omdat ze gewoon sneller waren dan wij. Ik weet hoe snel ik kan gaan en wat de limiet van de auto is en omdat ze dicht achter ons reden, met veel ruimte achter hen, hadden ze een vrije stop. Dan is het voor hen gemakkelijker om een andere strategie te volgen.

"Toen hij voor de tweede keer de pits inging, wist ik al bijna zeker dat hij me op die nieuwe banden weer zou bijhalen, zoals in Hongarije in 2019, en hoewel ik alles deed wat ik kon, was ik toch een makkelijke prooi. Door het verschil in tempo op de verse banden kon Lewis me eenvoudig voorbij maar daarna kon ik in ieder geval de tweede plaats houden en de snelste rondetijd neerzetten. Het was gewoon een dag waarop we een beetje tempo misten en de tweede plaats het best mogelijke resultaat was, dus nu moeten we kijken waardoor ze een beetje vooruit lijken te zijn gesprongen in termen van racetempo."

Na vier races staat Red Bull Racing Honda tweede in het kampioenschap met de coureurs Verstappen en Perez respectievelijk op de tweede en zesde plaats met 80 en 32 punten.

Het Circuit de Catalunya staat erom bekend dat het er moeilijk inhalen is, maar aan het begin van ronde 47 reed Perez mooi aan buitenkant van bocht 1 langs McLaren-coureur Daniel Ricciardo en wist als vijfde te eindigen.

Over zijn prestatie op de zondag zei coureur Sergio Perez: "Het is op dit circuit niet makkelijk om in te halen en dat zorgde voor een zware race. We hadden een goede eerste ronde en maakten een paar posities goed, maar het duurde vrij lang om Daniel voorbij te komen. De McLaren was extreem snel op de rechte stukken, dus het was echt moeilijk om een actie te maken, maar langs de buitenkant van bocht 1 kregen we het uiteindelijk voor elkaar. Ik wist wat ik moest doen, ik ging ervoor en het lukte, maar de banden waren toen grotendeels op en dat maakte het lastig.

"Ik voel me steeds zekerder in de auto en elke keer denk ik aan het einde van een weekend: 'Ik wou dat het weekend net begonnen was.' Elk circuit is ook weer anders, dus wat ik hier heb opgestoken is mogelijk minder bruikbaar in Monaco, maar het belangrijkste is dat ik nog steeds moet leren en hopelijk zitten we binnenkort op 100%. Ik kijk enthousiast naar Monaco, vooral met deze auto, omdat die daar altijd competitief is geweest en ik denk dat we er een kans hebben om te winnen."

Het seizoen 2021 wordt nu vervolgd met een van de meest iconische races van de Formule 1: de GP van Monaco. Red Bull Racing Honda wil daar hun indrukwekkende reeks voortzetten in een titelrace die steeds competitiever wordt.

Teambaas Christian Horner zei over de race: “Het was een geweldige start van Max. Hij gaf geen duimbreed toe in bocht 1 en greep de kans om de leiding te nemen - het was een typische Verstappen-actie. Hij positioneerde de auto fantastisch goed, remde later en nam de bocht breed om de leiding te kunnen pakken. Helaas hadden we een langzame pitstop na wat miscommunicatie waardoor Max een ronde eerder binnenkwam dan we hadden verwacht. Gelukkig zorgden snel denken en snel reageren van de pitmuur en de pitcrew ervoor dat we minimale tijd verloren en erg goed herstelden. Vandaag hadden we niets anders kunnen doen; Lewis en Mercedes waren sneller dan wij en ze konden Max op de voet volgen zonder hun banden te zeer te laten slijten. We waren in staat om de leiding vast te houden, maar wanneer het veld achter ons zich uit elkaar trekt en er ruimte achter Lewis ontstaat, levert hem dat een gratis pitstop waardoor je als raceleider in de vreselijke positie terecht komt van iemand die probeert het tot het einde vol te houden in plaats van de baanpositie op te offeren. Toen Lewis eenmaal voorbij Max was, konden we alleen nog maar voor de snelste ronde gaan, die hij ook behaalde.

“Checo heeft goed werk geleverd door op te klimmen naar de vijfde plaats vanaf zijn achtste plek aan het eind van de kwalificatie van zaterdag. Hij maakte een gedurfde actie op Daniel langs de buitenkant van bocht 1 en verzamelde weer solide punten voor het team. Nu ligt onze focus volledig op Monaco en het werk in de fabriek om meer prestatie uit de auto te halen en weer dichtbij Mercedes te komen.''

Image