Dubbel podium voor Red Bull Racing Honda in Turkije

Max Verstappen vocht zich bij de Turkse Grand Prix terug naar de top van het Formule 1-rijdersklassement met een uitstekend uitgevoerde race waarin hij op de tweede plaats eindigde. Er was meer goed nieuws voor de Red Bulls want Sergio Pérez haalde zijn eerste podiumfinish sinds de Franse Grand Prix. Hij bereikte de derde plaats na een episch gevecht waarin hij Lewis Hamilton achter zich wist te houden.

Terwijl Max een solide, maar enigszins eenzame race had, moest Sergio 'Checo' Pérez ongeveer halverwege de race met Hamilton duelleren om de vierde plaats. Toen Hamilton in ronde 42 aanviel, leek het erop dat de Mexicaanse coureur hem niet zou kunnen afhouden. Maar toen Checo in de laatste bocht in een felle strijd met de Mercedes-coureur naast de baan werd gedwongen, bleef hij kalm, hield hij zijn lijn vast en wist zich in de eerste bocht van de volgende ronde weer naar voren te duwen en zijn positie te behouden. Toen Hamilton later zijn banden wisselde en terugviel naar P5, kon Checo in de laatste ronden de Ferrari van Charles Leclerc inhalen en een uitstekende 13e podiumfinish van zijn carrière opeisen. Hij bezegelde daarmee ook het tweede dubbele podium van het seizoen voor het team.

Max Verstappen zei over zijn podiumfinish: "Voor het team is het een geweldig resultaat om hier als tweede en derde te eindigen. Het was een rechttoe-rechtaan race vandaag en ik denk dat we over het algemeen een goede dag hadden. De race draaide om het managen van banden om ervoor te zorgen dat ze tot het einde zouden meegaan. Dat maakte het niet de leukste race om te rijden, omdat je altijd hard wilt pushen. Toch denk ik dat we vandaag het beste eruit hebben gehaald en het is goed om weer aan de leiding in het rijderskampioenschap te staan. Ik wou dat de auto wat meer snelheid had gehad, maar we gaan nog steeds gelijk op. We zullen blijven pushen. In de komende races gaan we zien hoe competitief we zijn."

 
Een hoogtepunt van de race was er dus in ronde 34 toen Checo zijn positie tegenover Hamilton moest verdedigen. Het tweetal reed de tweede helft van de ronde wiel-aan-wiel en bij dat harde gevecht moest Sergio om de paal bij de pitstraatingang heen rijden. Hamilton kon daardoor voor hem het rechte stuk bij start-finish op, maar Checo bleef kalm. Hij hield zijn lijn vast en vocht zich terug naar de vierde plaats toen ze bocht 1 ingingen.

Max maakte vervolgens zijn enige pitstop van de race en wisselde in een snelle stop van 2,1 seconden naar een nieuwe set intermediate regenbanden. Checo volgde en ook hij koos voor de intermediates.

Bij de geblokte vlag was het Bottas die als eerste over de finishlijn kwam en hij pakte daarmee zijn eerste zege van het seizoen. Max volgde en behaalde de 54e podiumfinish van zijn carrière, waarna Checo als derde over de streep kwam. Met Leclerc als vierde, voor Hamilton en Gasly ging de zevende plaats naar Norris. Sainz voltooide een uitstekende inhaalrace met een achtste plaats. Lance Stroll van Aston Martin werd negende en het laatste punt in Turkije ging naar Esteban Ocon van Alpine.

Terugkijkend op zijn derde plaats zei Sergio Pérez: "Dit podium is heel speciaal, want het was geen gemakkelijke race. Het was vermoeiend en soms echt zwaar, dus ik ben erg blij. Het is alweer een tijdje geleden dat ik het podium heb gehaald. Ik denk dat we er de laatste twee of drie races ook hadden moeten staan, maar we hebben zoveel pech gehad. Ik had een goede start en ik denk dat Fernando en Pierre elkaar in bocht 1 raakten. We gingen met z’n drieën de bocht in en ik dacht dat ik het niet zou redden, maar uiteindelijk pakte het voor mij goed uit."

"Daarna, in de eerste stint, voelde ik me niet zeker in de auto en verloor ik veel terrein, maar in de tweede stint ging het erom op het juiste moment te pushen en mijn ervaring te gebruiken om een podium voor het team binnen te halen. Lewis kwam heel snel dichterbij en ik worstelde op dat moment behoorlijk met mijn banden. Hij had een goed tempo en ik dacht dat hij me voorbij zou gaan, maar het werd een mooi gevecht en ik kwam als beste uit de bus. Lewis is een topcoureur en het was leuk om tegen hem te racen."

"Toen ik op het podium stond, zag ik op de tribunes veel Mexicaanse vlaggen. We zijn zo ver van huis hier in Turkije, dus dat was heerlijk om te zien. Ik denk dat we veel kunnen leren van deze race. Het is een goed resultaat voor het team en nu kijken we uit naar Austin."

   
Om de race-winnende samenwerking met motorleverancier Honda te vieren, reed Red Bull Racing Honda in Turkije in een speciale Japanse kleurstelling, ter gelegenheid van wat de Japanse Grand Prix in Suzuka had moeten zijn.

ExxonMobil ondersteunt Red Bull Racing Honda het hele seizoen op en langs de baan. ExxonMobil kwam eerder, in samenwerking met Red Bull Racing Honda en Honda, met een nieuwe brandstofupgrade. Esso Synergy Race Fuel maximaliseert het vermogen en beschermt de motor. Gecombineerd met een geavanceerd Mobil 1-pakket aan smeermiddelen garandeert het maximale efficiëntie en prestaties van de auto.

 
Verstappen heeft de leiding in het kampioenschap heroverd, met 262,5 punten en slechts zes punten voorsprong op titelrivaal Hamilton. Pérez blijft vijfde in het rijdersklassement, op 135 punten. Het team staat tweede in de constructeursstand op 397,5 punten, 36 punten achter Mercedes.

Teambaas Christian Horner zei over de race: "Een dubbel podium is voor ons een geweldig resultaat om het weekend mee te eindigen. En Max heeft de leiding in het rijderskampioenschap heroverd op een circuit waar Mercedes traditioneel sterk is. We hebben de schade beperkt, het team heeft geweldig gewerkt en veel constructeurspunten verzameld. We blijven dus vechten. De leiding van het kampioenschap gaat steeds van de een naar de ander en de rest van het jaar wordt het ongelooflijk krap. Er komen een aantal belangrijke races aan en het is goed om Mercedes onder druk te blijven zetten."

"Vandaag was voor ons het cruciale moment de pitstop van Checo. We hadden hem op de baan kunnen houden om Lewis tegen te houden, maar we besloten hem binnen te halen voor nieuwe banden omdat we niet geloofden dat die van Hamilton het einde van de race zouden halen. Checo heeft vandaag geweldig werk geleverd; hij vocht net zo hard met Lewis als Max dat doet. Ze reden in de laatste bochten wiel aan wiel en hij belandde zelfs in de pitstraat toen Lewis hem naar de buitenkant dreef. Daarna was het een soort dragrace over het rechte stuk over start-finish. Checo gaf niet op en eindigde weer voor hem. De volgende race in Austin is normaliter Hamilton-terrein, dus we zullen alles uit onszelf moeten halen. Het is geweldig om in deze strijd verwikkeld te zijn en het hele team geniet er echt van."

  
De paddock gaat nu naar Noord- en Zuid-Amerika, te beginnen op 24 oktober met de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin, gevolgd door de Mexicaanse GP op 7 november en de Braziliaanse GP op 14 november.

Image