ExxonMobil bouwt zijn eerste grootschalige geavanceerde recycling-fabriek voor plasticafval

ExxonMobil zet een nieuwe belangrijke stap in de richting van een meer circulaire economie voor kunststoffen. Het bedrijf gaat zijn eerste fabriek voor grootschalige geavanceerde recycling van plastic afval te bouwen in Baytown, Texas.

De nieuwe fabriek wordt naar verwachting eind 2022 in gebruik genomen met een initiële capaciteit van 30.000 ton te recyclen plastic afval per jaar. Een kleinere, tijdelijke fabriek is al operationeel en produceert commerciële volumes van gecertificeerd circulaire polymeren, die eind dit jaar op de markt worden gebracht.

In Europa werkt ExxonMobil samen met Plastic Energy aan een geavanceerde recycling-fabriek in Notre Dame de Gravenchon, Frankrijk. De fabriek van Plastic Energy verschijnt naast het petrochemische complex van ExxonMobil en zal met een gepatenteerde, innovatieve technologie moeilijk te recyclen gemengd plastic afval omzetten in grondstoffen. Deze kunnen vervolgens in het petrochemische complex van ExxonMobil worden omgezet in gecertificeerd circulaire polymeren en andere hoogwaardige producten. De fabriek zal bij de opstart in 2023 naar verwachting jaarlijks 25.000 ton plastic afval verwerken, met mogelijk een verdere capaciteitsuitbreiding naar 33.000 ton per jaar.

ExxonMobil werkt aan capaciteitsplannen voor ongeveer 500.000 ton aan geavanceerde recycling in de komende vijf jaar. Het bedrijf kijkt hierbij naar verschillende locaties, waaronder in Nederland. Investeringsbeslissingen zijn onder andere afhankelijk van beleid en regulering dat de ketenvoordelen van geavanceerde recycling van plasticafval erkent, bijvoorbeeld via massabalancering.

Lees ook: