Verstappen botst met Hamilton op Monza

Max Verstappen stuiterde afgelopen zondag halverwege de race uit de Italiaanse Grand Prix na een botsing met titelrivaal Lewis Hamilton. Het was een race met veel drama maar ook één waarin Sergio Perez tien punten voor het team wist te scoren door op een vijfde plek te finishen.

Na terreinverlies als gevolg van een trage pitstop zakte Max van P2 naar de negende plek, tot achter racewinnaar Daniel Ricciardo. Hamilton pakte op dat moment de leiding door de McLaren van Lando Norris in te halen, maar had toen zelf ook een langzame pitstop. Dat bracht de Mercedes-coureur op het pad van Max en toen ze door de eerste chicane gingen, kwamen ze met elkaar in botsing. De auto van Max ging even de lucht in en landde op de Mercedes. Ze gleden het grind in en daarmee uit de race.

Perez maakte vervolgens zijn pitstop tijdens de Safety Car die op de botsing van Max en Lewis was gevolgd en klom toen het racen weer werd hervat op naar de vierde plaats. Hij vocht zich een weg langs de Ferrari van Charles Leclerc en ging werken aan een mogelijke podiumplaats. Zijn inhaalactie werd echter onderzocht door de stewards omdat het moment van inhalen plaatsvond toen Checo nog buiten de baan was: hij kreeg een straf van vijf seconden. Hij kwam als derde over de streep, maar zakte door de straf terug naar de vijfde plaats achter de als derde geplaatste Valtteri Bottas en Leclerc op de vierde plek.

Max Verstappen zei terugkijkend op de race: "We reden vandaag voor een positie, maar je hebt twee mensen nodig om samen de bocht te nemen en Lewis bleef maar knijpen totdat er geen ruimte meer was voor ons allebei en toen crashten we. Toen hij de pits uitkwam, begon hij me in bocht 1 te af te knijpen, dus ik moest het groene deel van de baan gebruiken. Het was erg krap, maar er was ruimte om buitenom te gaan en daarna werd ik op de oranje drempels geduwd. Ik was in Monza om hard maar eerlijk te racen en ik ben het niet helemaal eens met de straf omdat ik vind dat het een race-incident was. Het is heel jammer wat er vandaag is gebeurd, maar we zijn allebei professionals en we blijven er niet bij stilstaan."

   
Door de botsing van de twee titelrivalen behoudt Verstappen zijn vijf punten voorsprong op Hamilton voor de titel, met 226,5 punten. Perez blijft door de 10 punten die hij met P5 scoorde, vijfde in het rijdersklassement, op 118 punten. Het team staat nog steeds tweede in het constructeurskampioenschap, op 344,5 punten en 18 punten achter Mercedes.

Sergio Perez vertelde na afloop van de race: "Het was een veelbewogen Grand Prix en het is echt jammer om niet op het podium te staan. Ik denk dat we met de penalty hoopten dat de stewards het breder zouden zien, in de zin dat het mijn bocht was op dat moment en ik vóór Charles lag. Maar het is wat het is en we probeerden de situatie te herstellen. Van onze kant hebben we als team de best mogelijke race gereden, maar inhalen was vandaag heel moeilijk. McLaren was erg snel en moeilijk te verslaan, ze hadden een zeer solide weekend en vooral op de rechte stukken waren ze moeilijk bij te benen. Hun tractie uit de bochten was heel sterk, dus ik kon op geen enkel moment een bedreiging voor ze zijn. Maar goed: voor ons als team is dit niet ons circuit. We waren hier niet zo sterk, dus nu gaan we verder en kijken uit naar Rusland. Er is nog steeds een lange weg te gaan in dit kampioenschap."

  
Monza was ook de plek waar voor de tweede keer ooit een Formule 1 sprintkwalificatiesessie plaatsvond. Max Verstappen passeerde Hamilton met een fantastische start en eindigde de sprintrace als tweede, waardoor de Nederlander de Italiaanse Grand Prix vanaf de eerste plek op de grid kon starten omdat Bottas achteraan moest plaatsnemen door veranderingen aan zijn motor. Perez verloor aanvankelijk plekken maar werkte zich terug naar P9 en begon dus de race vanaf de achtste plaats op de grid. Klik hier voor meer informatie over hoe sprintraces werken.

In zijn reactie op de race zei teambaas Christian Horner: "We zijn teleurgesteld over de gridstraf van drie plaatsen, maar accepteren de beslissing van de stewards. Voor ons was wat er tussen Max en Lewis gebeurde een echt race-incident. Je kunt voor beide kanten pleiten, maar uiteindelijk is het frustrerend en teleurstellend om beide auto’s te zien uitvallen met zo’n kampioenschap dat steeds spannender lijkt te worden. Het belangrijkste voor vandaag is dat de halo uiteindelijk zijn werk heeft gedaan. Dit is zeker niet de manier waarop we de race wilden beëindigen. Checo had enorm veel pech en we vonden zijn straf wat flauw aangezien er geen instructie van het racebureau binnen was gekomen om de positie terug te geven. We moesten een beslissing nemen om al dan niet door te gaan met de race, gingen er helemaal voor en toen kreeg Checo de straf. Hij reed een aantal sterke ronden onder intense druk, maar was niet in staat om een gat te slaan en daarom reden we wel als derde over de finish, maar eindigden helaas als vijfde, met maar één auto die punten scoorde."

De Formule 1 heeft nu een weekje vrij en vertrekt dan naar Sochi voor de Russische Grand Prix waarvan de eerste vrije training plaatsvindt op 24 september.

Image