ExxonMobil stelt Inge Van der Meeren aan als nieuwe directeur polymeerfabrieken in Zwijndrecht en Meerhout

Zwijndrecht, Meerhout – ExxonMobil heeft Inge Van der Meeren aangesteld als nieuwe directeur van haar polymeerfabrieken in Zwijndrecht en Meerhout. Zij is daarmee de eerste vrouw aan het hoofd van de productiesites, die onderdeel maken van de petrochemische cluster in Antwerpen.

Van der Meeren, scheikundig ingenieur van opleiding, startte haar carrière 25 jaar geleden bij ExxonMobil. Aanvankelijk zou ze starten op de fabriek in Meerhout, maar Van der Meeren kwam terecht in het Europees Technologiecentrum in Machelen. Na passages op verschillende afdelingen zoals o.a. sales, marketing, supply chain en onderzoek in zowel België als de Verenigde staten, landt de Gentse met deze aanstelling nu toch in de polymeerfabrieken.

Van der Meeren kijkt dan ook uit naar haar boeiende opdracht voor de komende jaren: “Ik wissel de kantooromgeving in voor een fabrieksomgeving, dichtbij het product, de klanten en de lokale inplanting in Zwijndrecht en Meerhout.” Als producent van polyethyleen levert ExxonMobil materiaal aan voor tal van applicaties in diverse sectoren, zoals constructie, landbouw, voeding en verpakkingen, maar ook voor medische en sportapplicaties. “Zo produceren we bijvoorbeeld de beschermende folie die gebruikt wordt om zonnepanelen te beschermen tegen omgevingsfactoren. Onze klanten verwachten een betrouwbare levering van kwaliteitsproducten en onze omgeving rekent erop dat we veilig en efficiënt opereren. Een team van meer dan 420 medewerkers is daar elke dag mee bezig. Het is mijn opdracht om onze focus steeds scherp te houden en ondertussen de blik vooruit de werpen.”

Onderzoek en ontwikkeling naar verbeterde producten

In samenwerking met het Europees Technologiecentrum van ExxonMobil in Brussel werken de polymeerfabrieken constant aan het verbeteren van hun producten. Van der Meeren: “De trend daarbij is dat verpakkingsfolies steeds sterker, dunner en duurzamer worden. Voor de productie van – soms ultradunne – folie is steeds minder materiaal nodig, waardoor er sprake is van minder transportbewegingen en minder afval. We kijken daarbij ook hoe we hoeveelheden gerecycleerd materiaal kunnen inzetten zonder aan kwaliteit in te boeten.”

ExxonMobil in Antwerpen en België

De Belgische productielocaties van ExxonMobil bevinden zich in de Antwerpse regio, met onder andere de raffinaderij in de Haven van Antwerpen. In Zwijndrecht en Meerhout zijn de twee polymeerfabrieken te vinden, die onder de naam Antwerp Meerhout Polymers Plant onder hetzelfde management werken. In Brussel bevindt zich het Europees Technologiecentrum en het regionale hoofdkantoor.

Advancing Climate Solutions

ExxonMobil kondigde in het begin van dit jaar in haar Advancing Climate Solutions 2022 vooruitgangsrapport aan vastbesloten te zijn om een leidende rol te spelen in de energietransitie. Het heeft de ambitie om tegen 2050 een net-zero in de uitstoot van broeikasgassen te bereiken in haar productiesites. Daartoe ontwikkelt het nu gedetailleerde roadmaps die zich richten op Scope 1 en Scope 2 uitstootreductie. ExxonMobil investeert meer dan 15 miljard dollar de komende 5 jaar in lage-emissie initiatieven.