Magische Max maakt er 14 van in Mexico

Max Verstappen gaf op het Autódromo Hermanos Rodríguez weer een Mexicaanse masterclass en pakte het record van 14 overwinningen in een seizoen. Sergio Pérez kreeg zijn thuispubliek in Mexico-Stad op de banken met een tweede opeenvolgende Grand Prix-podiumfinish.

De vierde overwinning van Max in Mexico kwam aan het eind van een foutloze rit vanaf poleposition waarin de Nederlander 61 van de 71 ronden aan de leiding reed. Max maximaliseerde ook de racestrategie van zachte en medium banden en overtrof daarmee de strategie van Mercedes, die hadden gekozen voor de medium en harde band, met 15 seconden voorsprong aan de finish.

Terugkijkend op zijn overwinning zei Max Verstappen: "De eerste stint van de race was vandaag cruciaal en we slaagden erin om na bocht 1 aan de leiding te blijven. We hadden duidelijk een andere strategie dan de auto's om ons heen en we moesten erg op onze banden letten. We hadden best een goed tempo op de zachte band ondanks dat die wat meer slijt en konden daarna op de medium banden de race uitrijden."

"14 races winnen in een seizoen is ongelooflijk. We hebben een geweldig jaar als team en dat is het belangrijkste. We blijven pushen en we willen zoveel mogelijk races winnen. Het is echt speciaal wat we dit jaar met z'n allen bereiken."

Image

Bij de start van de race kwam Max goed weg op de zachte banden nam comfortabel de leiding, voor de Mercedessen van George Russell en Lewis Hamilton die beiden op de medium banden waren gestart. Omdat het Mercedes-duo in bocht 2 met elkaar in gevecht ging en Russell wijd ging in bocht 3, kon Checo de Mercedes-coureur op het rechte stuk richting bocht 4 voorbijrijden en de derde plaats pakken.

Vooraan controleerde Max de eerste stint, al werd hij van dichtbij gevolgd door Hamilton. Hij wist echter een klein maar toereikend gat te slaan en in ronde 20 had de Nederlander 2,3 seconden voorsprong opgebouwd.

Checo en Max wisselden in respectievelijk ronde 24 en 25 naar de medium banden en dat bracht Hamilton en Russell naar posities 1 en 2, met Max op de derde plaats en Checo op P6 want na een slechte pitstop moest hij eerst op jacht naar de Ferrari's op posities 4 en 5.

Image

Hamilton maakte zijn eerste stop in ronde 29 en schakelde over op de harde Pirelli-banden in de hoop daarop de race te kunnen uitrijden. Hij zakte terug naar de derde plaats achter Max. Checo erfde vervolgens de vierde plaats toen Sainz aan het einde van de ronde erna zijn pitstop maakte en Russell aan het einde van ronde 34 binnenkwam voor zijn enige stop.

Na het wisselen naar harde banden voegde Russell weer in op de vierde plaats, zeven seconden achter Checo. De tweede stint werd vervolgens een tactische strijd, waarbij de Bulls hun medium banden tot het einde probeerden heel te houden en de Mercedes-coureurs rekenden op de sterkere harde banden om ze later in de race een voordeel te geven en de Red Bulls voor hen in te halen.

Dat kwam er echter niet meer van. De Bulls beheerden het tempo perfect, spaarden hun banden en bouwden hun voorsprong langzaam uit. Mercedes gaf uiteindelijk de strijd op en riep Russell in de slotfase naar binnen voor nieuwe banden in een poging het punt voor de snelste ronde binnen te halen. In de allerlaatste ronde snoepte hij dat punt inderdaad van Checo af.

Image

Sergio Perez vertelde over zijn race: "Het voelt goed om op het podium te staan, maar ik wilde meer vandaag en ik ben een beetje teleurgesteld. We hadden zeker als tweede kunnen eindigen, maar we hadden een slechte pitstop, waardoor we echt niet de undercut konden doen en dichter bij Lewis konden komen."

"In eerste instantie had hij het moeilijk op de harde banden, maar toen hij ze eenmaal op gang kreeg, kon ik niet meer goed dichterbij komen. Daarna zorgde ik voor mijn banden en zat er niet meer in. We waren van plan om een tweestoprace te rijden, maar de banden hielden het beter vol dan dan verwacht."

"Deze plek is ongelooflijk. Het publiek is geweldig en ik zal deze momenten nooit vergeten vanwege de mensen hier; als niet de beste, dan zeker een van de beste menigten in de Formule 1. Het is voor mij een voorrecht om deze steun te hebben. Ik wil nu gewoon de volgende twee races gaan winnen. We hadden in de afgelopen paar races de snelheid, dus nu wil ik alles samenbrengen, de kleine problemen oplossen en dan geloof ik dat het kan."

Image

Max had in Mexico alles volkomen onder controle en na 71 ronden kwam hij met 15,1 seconden voorsprong op Lewis Hamilton over de finish, pakte het record van 14 overwinningen in een seizoen en streefde daarmee collega-grootheden Michael Schumacher en Sebastian Vettel, die 13 races wonnen in respectievelijk 2004 en 2013, voorbij.

Max bezorgde het team ook zijn negende overwinning op rij, een evenaring van hun record voor opeenvolgende overwinningen uit 2013. En nog een mooie statistiek: de 25 punten voor de overwinning brachten Max op 416 punten: het hoogste aantal door een coureur gescoorde punten in één seizoen ooit. De race leverde Checo vervolgens niet alleen nog een podiumfinish op voor zijn thuispubliek, maar ook de tweede plaats in het rijderskampioenschap. Met 280 punten staat hij er 5 voor op Charles Leclerc van Ferrari.

Terugkijkend op het raceweekend zei teambaas Christian Horner: "Beide coureurs reden vandaag onberispelijk en we hadden onze strategie helemaal op orde. De zachte en medium banden waren absoluut de snelste."

"Na de eerste pitstop zagen we dat de banden van beide coureurs nog in heel goede staat waren, dus de medium banden waren de beste keuze. Checo had wat problemen bij zijn pitstop, maar zijn herstel was fenomenaal en om beide coureurs op het podium te zien is ongelooflijk."

"We zijn blij dat we het vandaag goed hebben gedaan en natuurlijk was Max weer uitzonderlijk goed. Eerlijk gezegd rijdt Max op een ander niveau. Hij heeft de lat het hele seizoen zo hoog gelegd en om het record te breken met 14 raceoverwinningen is buitengewoon, vooral met nog een paar races te gaan. Hij verdient alle lof die hij op dit moment krijgt en zijn race van vandaag toont zijn volwassenheid en vermogen om een race te lezen en op een zeer overtuigende manier te controleren."