Perez wint Grand Prix van Azerbeidjan

Sergio 'Checo' Perez pakte zijn eerste overwinning als Red Bull Racing Honda-coureur na een gevecht met Lewis Hamilton laat in de race. De Mercedes-coureur blokkeerde zijn voorwielen en eindigde op P15 na een herstart met rode vlag, veroorzaakt door een rampzalige lekke band die Max Verstappen van een vrijwel zekere overwinning beroofde, op slechts vijf ronden van de geblokte vlag.

Toen de race werd hervat, was het Hamilton die de beste start had. Hij trok op tot naast Perez, aan de binnenkant van de baan, en ze reden samen op de eerste bocht af, maar toen ze moesten remmen, blokkeerden Hamilton’s wielen en vloog Checo langzij en eiste de leiding op. Twee ronden later behaalde Sergio zijn eerste overwinning voor Red Bull Racing Honda.Doordat Hamilton buiten de punten eindigde, behoudt Verstappen zijn voorsprong van vier punten in het kampioenschap en breidt Red Bull Racing Honda hun voorsprong aan de top van het constructeurskampioenschap uit met 174 punten. Ze hebben nu 26 punten voorsprong op hun naaste rivaal.

Terugkijkend op zijn eerste Red Bull Racing Honda-overwinning zei Sergio Perez: "We houden van Bakoe! Het voelt geweldig om mijn eerste overwinning met Red Bull binnen te halen. Het team heeft geweldig werk geleverd en ik wil de heer Mateschitz bedanken voor deze geweldige kans en de stoel die hij me heeft gegeven. Ik vind het erg voor Max, want hij verdiende de overwinning en een ‘1-2’ voor het team was heel erg leuk geweest.

“Het was een waanzinnige race. Ik moest vanaf de allereerste ronde vol op het gas, met steeds Lewis achter me die me opjoeg; ik kon geen moment verslappen. Het was erg uitdagend, maar we we bleven gefocust. Alles werkte perfect vandaag, afgezien van de herstart aan het eind toen ik gewoon geen grip had. Ik dacht: ik ga deze race niet twee ronden voor de vlag verliezen, dus remde zo laat als ik kon voor bocht 1 en toen zag ik Lewis blokkeren en rechtdoor de uitloopstrook ingaan. Daaraan zie je hoezeer we op de limiet zitten. De snelheden waarmee we rijden zijn enorm en het spijt me voor Lewis, want het is erg pijnlijk als deze dingen gebeuren, maar we maken allemaal fouten.

“We moeten van vandaag genieten. Ons tempo was geweldig en we beschikken over een erg goede raceauto. We werken keihard en geven elke week alles. Dit is pas race zes; verwacht nog meer van mij. De relatie met Max en het team is geweldig en het kampioenschap duurt nog lang.”

In de aanloop naar de race op het stratencircuit van Bakoe ontwikkelde Mobil 1, in samenwerking met Honda Research and Development en Red Bull Racing Honda, een baanbrekende motorolie. De nieuwe Mobil 1 RB16B-motorolie is speciaal ontworpen voor de nieuwe Honda-motor en zal de rest van het seizoen helpen maximaal vermogen te leveren, zonder concessies te doen aan de bescherming van de motor en het brandstofverbruik.

 

De nieuwe upgrade droeg bij aan de mooie prestatie van het team; Verstappen en Perez reden een groot deel van de race aan de leiding. Voor meer informatie over de nieuwe upgrade, klik hier om naar de virtuele tribune van Mobil 1 te gaan.

In een reactie op de race en de nieuwe Mobil 1 RB16B motorolie-upgrade zei teambaas Christian Horner: “Wat een emotionele achtbaan. Ik denk dat we vandaag elke emotie hebben meegemaakt! Om, met nog maar vijf ronden van het behalen van onze eerste 1-2 sinds 2016, Max de leiding van de race zien te verliezen met een lekke band – waarvan we nog steeds niet weten wat daar gebeurd is - was behoorlijk hartverscheurend.

“Gelukkig heeft Sergio de klus geklaard en de fout van Lewis bij de herstart in bocht 1 betekent dat we aan het eind van dit weekend onze voorsprong in het constructeurskampioenschap hebben vergroot, Max zijn voorsprong in rijdersklassement behoudt en Checo nu naar de derde plaats gaat. Hoewel het frustrerend was voor Max, zijn we blij dat Checo vandaag zijn eerste overwinning voor het team heeft behaald. Hij is het hele weekend extreem snel geweest en het was een geweldige boost voor het team om hem op de bovenste trede van het podium te zien.

"We feliciteren en bedanken ook al onze partners, vooral Mobil 1 die ons dit weekend van een verbeterde motorolie heeft voorzien. Zo zie je maar hoe hard iedereen in het team pusht bij deze strijd om het kampioenschap."

 
Het zag er lang naar uit dat het team zijn eerste 1-2-finish sinds 2016 zou gaan opeisen, maar in ronde 46 verdween dat resultaat in een regen van koolstofvezel. In de buurt van start-finish, draaide de RB16B van Max opeens en knalde hij op het rechte stuk vol tegen de muur. De crash lijkt te zijn veroorzaakt door een defect aan de linkerachterband.

Over zijn ongelukkige race zei Max Verstappen: "Het is behoorlijk frustrerend om zo dicht bij de finish, en aan de leiding, uit de race te moeten stappen. Ik voelde niets vreemds aan de auto maar plotseling raakte ik de linkerachterkant kwijt en zat ik behoorlijk hard in de muur. Het is geen fijne plek om te crashen en we weten de exacte oorzaak nog niet, maar ik weet zeker dat het grondig zal worden onderzocht.

“Tot dat moment was het een geweldige dag. De auto voelde perfect en ik reed comfortabel aan de leiding, dus het leek een gemakkelijke 1-2 te gaan worden, maar er zijn in deze sport geen garanties. Natuurlijk vind ik het frustrerend dat ik niet gewonnen heb, maar ik was erg blij om Checo daarboven te zien. Hij deed vandaag alles wat het team had kunnen wensen. Hij had een geweldige start en daarna hebben we allebei Lewis met een pistop ingehaald.”

 
Het zal niet lang duren voor het team zijn gevecht op de baan, in een van de meest competitieve Formule 1-seizoenen in jaren, weer zal kunnen voortzetten, want de paddock vertrekt nu naar Circuit Paul Ricard voor de Franse Grand Prix.

Image