Checo pakt tweede plek in Australië nadat Max uitvalt

Sergio Pérez pakte zijn eerste podium van het seizoen en eindigde als tweede achter Charles Leclerc van Ferrari, maar er was teleurstelling voor Max Verstappen omdat de wereldkampioen de Australische Grand Prix met een mechanisch probleem moest opgeven.

Tot het begin van ronde 39 reed Max op de tweede plaats en had hij hard gewerkt om Leclerc in het zicht te houden; de Ferrari-coureur had met het hogere racetempo van zijn auto een sterke voorsprong kunnen opbouwen. Maar toen Max over de streep kwam om de ronde te beginnen, verloor zijn RB18 plotseling vermogen en werd hij gedwongen om bij het uitkomen van bocht 1 langs de baan te stoppen met wat leek op een storing in het brandstofsysteem.

Daardoor schoof Checo op naar de tweede plaats en na in de beginfase van de race met beide Mercedes-auto's te hebben gevochten, kon de Mexicaan uiteindelijk bij hen wegrijden en zijn eerste podium van 2022 claimen, met vijf seconden voorsprong op de als derde geplaatste George Russell.

Sergio Perez zei over zijn tweede plek: "Het was een goed resultaat, maar helaas verloren we Max. Het zou voor het team geweldig zijn geweest om een dubbel podium te halen. Aan de andere kant is het voor mij een goed resultaat na zoveel pechmomenten in de eerste paar races. Het werd een zeer gecompliceerde race door mijn start en de safety cars, maar dat wisten we te corrigeren."

"Mijn eerste start was erg slecht en we hadden veel last van de medium band die snel achteruitging. Daarna hadden we een wat ongelukkige safety car en verloren we twee posities, maar die konden we later herstellen. We hebben dit weekend een paar dingen verkeerd gedaan en we vochten meer met Mercedes dan met Ferrari. Dat betekent dat het tempo niet zo hoog is als we willen, maar we zullen eraan werken. "

"We moeten straks goed analyseren wat er gebeurde, want gisteren waren we dichtbij een pole maar in de race lagen we wat tempo betreft iets te ver achter. De snelste jongens zijn de Ferrari's en met hen willen we vechten. Vandaag was dat niet het geval. Als we de auto een beetje kunnen verbeteren, kunnen we meer vertrouwen hebben."

Image

Toen de lichten voor de start uitgingen, kwam Leclerc vanaf pole position goed weg, met Max vlak achter hem, maar het was Checo die de beste start had en terwijl ze richting bocht 1 reden, schoof de Mexicaan naar links om zijn teamgenoot onder druk te zetten. Max hield zijn lijn vast en toen hij naar links opschoof voor de eerste bocht, moest Checo inhouden. Daardoor kon de ook snel gestarte Lewis Hamilton naar de derde plaats glippen.

Achter de top vier had George Russell in de tweede Mercedes ook een goede start en hij passeerde de McLaren van Lando Norris om de vijfde plaats pakken, met Ricciardo op de zevende plek, voor de Alpine van Esteban Ocon en de AlphaTauri van Pierre Gasly.

Carlos Sainz had de slechtste start. Toen de lichten uitgingen had de tweede Ferrari-coureur, die startte op harde banden, moeite om grip te vinden. Hij werd links en rechts door zijn rivalen ingehaald en zakte naar P14. Zijn strijd eindigde in de tweede ronde, toen Sainz de Haas van Mick Schumacher passeerde richting bocht 9, maar te diep ging. Hij probeerde te corrigeren, verloor de achterkant van de Ferrari en spinde. Zijn Ferrari strandde in in de grindbak en hij had geen andere keuze dan zich terug te trekken uit de race.

De safety car werd ingezet en toen het racen in ronde zeven weer verderging, had Leclerc een goede herstart en bleef de volgorde voorin ongewijzigd. De Ferrari-coureur begon een gat te slaan naar Max en in ronde negen had hij 1,4 seconden voorsprong op de voorste Red Bull. Tegelijkertijd begon Checo Hamilton onder druk te zetten en in ronde 10 ging hij in bocht 3 en 4 langs de buitenkant van de Mercedes en kon hij de derde plaats terugwinnen.

Naarmate de eerste stint vorderde, nam het tempo van Leclerc toe en in ronde 16 had de leider van de race iets meer dan acht seconden voorsprong op Max, met Checo vier seconden achter hem op de derde plek. Max had last van een snel slijtende linkervoorband en aan het einde van ronde 18 dook hij de pitstraat in. In een stop van 2,9 seconden wisselde hij naar de harde band en kwam achter de McLarens, op plek 7, weer tevoorschijn. Checo kwam aan het einde van ronde 20 in de pits en na een stop van 2,5 seconden voor harde banden, kwam hij de baan weer op als negende.

Image

Leclerc maakte zijn eerste stop aan het einde van ronde 21, wisselde naar de harde banden en hervatte de leiding, hoewel Max door eerder te stoppen het gat tussen de twee had kunnen halveren. Hamilton reed ook aan het einde van ronde 21 de pits in en met harde banden kwam hij terug op plek 5, voor Checo. De banden van de Mexicaan waren intussen echter opgewarmd en in ronde 23 reed hij opnieuw langs de Mercedes.

In ronde 24 werd de safety car echter weer ingezet nadat Sebastian Vettel in zijn Aston Martin bij het uitrijden van bocht 4 was gecrasht. Mercedes reageerde snel en riep Russell binnen terwijl het rijdersveld snelheid moest minderen. De Brit kon zo wisselen naar harde banden en opnieuw aansluiten op de derde plaats, voor Fernando Alonso, die nog steeds rondreed op de harde banden waarmee hij was gestart. Checo lag nu vijfde voor Hamilton, terwijl Kevin Magnussen in zijn Haas, ook op harde banden sinds de start, nu zevende lag, voor Norris en Ricciardo.

De safety car verliet de baan aan het einde van ronde 26 en Max viel meteen aan. Hij kwam bijna volledig naast Leclerc op weg naar bocht 1, maar kon niet helemaal het tempo vinden om het af te maken en toen ze de eerste bocht uitkwamen, kon Leclerc de leiding vasthouden.

Achter hen verloor Checo kostbare tijd achter Alonso. De sluwe Alpine-coureur bleek moeilijk in te halen, maar toen DRS werd ingeschakeld, kon Checo de Spanjaard aan het begin van ronde 30 genoeg naderen om op het rechte stuk richting bocht 3 langs de Alpine te rijden en de vierde plaats te veroveren. Hij lag nu iets meer dan een seconde achter Russell.

De Mexicaan bleef de Mercedes aanvallen en de race-ingenieur van Russell vertelde de coureur al snel dat hij bandenbeheer voorrang moest geven boven positie. De Brit was niet blij met die analyse, maar in ronde 37 gaf hij toe en kon Checo de derde plaats pakken.

Vooraan was het patroon van de eerste stint zich aan het herhalen en in ronde 38 had Leclerc meer dan vijf seconden voorsprong op de Red Bull van Verstappen. In ronde 39 sloeg het noodlot toe voor Max. Na een fase met goed bandenbeheer begon hij Leclerc weer te naderen, maar toen hij over de streep kwam, moest hij bij het uitkomen van bocht 1 langs de baan stoppen en uit de race stappen.

Max Verstappen vertelde daarover: "Het is natuurlijk erg teleurstellend om de race niet uit te rijden. Ik weet eigenlijk nog niet wat er met de auto is gebeurd. We zullen hem terugbrengen naar de fabriek en ons hergroeperen. Ik wist voor de race al dat er een mogelijkheid was dat we niet zouden finishen, maar ik probeerde er niet aan te denken."

"Dit moet je niet hebben als je voor het kampioenschap wilt strijden. Het gat is al behoorlijk groot. Natuurlijk deed Checo het goed met zijn tweede plek en hij scoorde een mooi aantal punten. Over het algemeen lijkt het er niet op dat er een gemakkelijke oplossing is, dus we zullen als team hard moeten werken; er zijn veel dingen waar we mee aan de slag moeten."

"Morgen is weer een nieuwe dag en dan gaan we ons concentreren op de komende races en het beste doen wat we kunnen. Het is natuurlijk een lang seizoen en er kan nog veel gebeuren. Ik denk dat we in dit stadium 45 races nodig hebben!" (lacht)

Image

Aan het begin van het F1-seizoen van 2022 werd een reeks nieuwe regels geïntroduceerd die hebben geresulteerd in een volledig nieuwe look en feel voor de auto's. Voor meer informatie over de Oracle Red Bull Racing RB18, klik hier om de lancering te bekijken.
  

Na een korte virtuele safety car-periode werd het racen hervat en had Leclerc een voorsprong van 11 seconden op Checo. De overgebleven Red Bull had nu vier seconden voorsprong op Russell en Hamilton reed op de vierde plek, voor Norris en Ricciardo. Op de zevende plaats, na te hebben geprofiteerd van de eerdere safety car, reed Alex Albon, hoewel de Williams-coureur nog steeds op de harde banden van de start reed.

Met nog vijf ronden te gaan had Leclerc vooraan maar liefst 20 seconden voorsprong op Checo opgebouwd en richtte de Mexicaan zich op het uitrijden van de race. Russell reed drie seconden achter hem en Hamilton lag vierde, voor Norris en Ricciardo. Albon maakte uiteindelijk een pitstop aan het einde van de voorlaatste ronde en nadat hij naar zachte banden had gewisseld, eindigde hij op de tiende plaats.

Na 58 ronden, en na van start tot finish te hebben geleid, kwam Leclerc over de streep en pakte zijn tweede overwinning van het seizoen en het punt voor de snelste ronde. Checo werd 20 seconden later afgevlagd en haalde zijn eerste podiumplaats van het seizoen. Russell pakte op de derde plaats zijn eerste podium van het jaar.

Achter de top drie eindigde Hamilton als vierde, voor Norris en Ricciardo. Ocon werd zevende, gevolgd door Valtteri Bottas van Alfa Romeo. Gasly eindigde als negende en Albon pakte, nadat hij was gediskwalificeerd voor de kwalificatie vanwege een brandstofonregelmatigheid en helemaal achteraan had moeten starten, het laatste punt.
 

Teambaas Christian Horner zei over het behaalde resultaat: Checo reed vandaag een geweldige race, met een aantal verbluffende inhaalacties. Hij verzekerde zich van een eerste podium van het seizoen en pakte een stevig aantal kampioenschapspunten. Maar het was echt een dag met gemengde gevoelens omdat Max de finish niet haalde."

"We denken dat het probleem een extern brandstoflek was en we moeten proberen te begrijpen wat nu exact die storing heeft veroorzaakt. In dat opzicht was het een zeer frustrerende race, maar we zitten hier als team in en we zullen terugkomen. We hadden vandaag niet het tempo van Ferrari, dus felicitaties aan Charles."

"We hebben nog een lang seizoen voor de boeg en we hebben in de basis een snelle en competitieve auto, maar we moeten deze problemen snel oplossen en we zullen blijven pushen."