Verbluffende P2 voor Checo bij sensationele Britse Grand Prix

Sergio Pérez behaalde bij een spannende en incidentrijke Britse Grand Prix een verbluffend podium. Na een vroege botsing viel hij terug naar de laatste plaats en wist van daar op te klimmen tot de tweede plek, achter Carlos Sainz die zijn eerste Grand Prix won. Max Verstappen verloor de leiding door schade aan de onderkant van zijn auto. Met beperkt motorvermogen en een auto zonder grip vocht de Nederlander zich nog naar een zevende plaats.

Toen de lichten uitgingen had Max, die de race vanaf de eerste startrij op zachte banden begon, een fantastische start en passeerde hij meteen de als eerste gestarte Sainz op weg naar bocht 1.

Achter hem kwam Charles Leclerc van Ferrari klem te zitten in het gedrang en hij werd meteen gepasseerd door Lewis Hamilton in de Mercedes. Checo kwam ook langzaam weg en hij werd, op de vijfde plek, gepasseerd door Fernando Alonso van Alpine.

Achteraan in de top 10 hadden ook George Russell in de Mercedes en Zhou Guanyu in de Alfa Romeo een slechte start en ze werden links en rechts ingehaald door coureurs op zachtere, medium banden. Nicholas Latifi van Williams glipte tussen de twee door en pakte de achtste plaats. Vanaf de 11e plek probeerde Pierre Gasly van AlphaTauri hetzelfde te doen, maar terwijl hij dat deed, bewoog Russell naar links en de twee raakten elkaar.

Daardoor boorde de Mercedes zich in de Alfa Romeo van Zhou. De auto van de Chinese coureur sloeg over de kop, gleed een lang stuk door de grindbak en werd tenslotte over de bandenstapels heen tegen het vanghek geslingerd.

Sebastian Vettel in de Aston Martin lette vervolgens niet goed op, reed in op de achterkant van de auto van Alex Albon en duwde de Thaise coureur tegen de rechtermuur van het rechte stuk van de pits. Albon stuiterde terug de baan op en werd geschept door Yuki Tsunoda in zijn AlphaTauri en de Alpine van Esteban Ocon. De race kreeg meteen een rode vlag.

Gelukkig, hoewel zijn Alfa was beland op een plek waar Zhou moeilijk uit de auto te bevrijden was, werd hij uiteindelijk, en nog bij bewustzijn, uit zijn auto geholpen en per ambulance naar het medisch centrum gebracht, net als Albon. Na een controle op verwondingen mochten beiden het ziekenhuis weer verlaten, wat eens te meer aantoont hoe sterk de moderne Formule 1-auto's zijn.

Omdat de bandenstapels gerepareerd moesten worden, werd de race lang stilgelegd maar na iets meer dan 50 minuten verzamelde het veld zich weer op de grid voor de herstart. Dat gebeurde in de oorspronkelijke volgorde omdat bij de eerste start niet alle auto's de eerste positiewaarneming hadden bereikt. Zowel Max als Carlos Sainz kozen er nu voor om op de medium banden te starten.

Image

Toen de lichten voor de tweede keer uitgingen, zette Max Sainz meteen onder druk, maar de Spanjaard behield de leiding toen ze bocht 1 uitkwamen. Achter hen maakte Leclerc een beweging langs de binnenkant in bocht 4 om Checo te proberen te passeren. Er was contact tussen de twee en de voorvleugel van de Mexicaan raakte beschadigd. Leclerc viel vervolgens Max aan en terwijl ze door bocht 6 reden, raakten hun wielen elkaar, maar Max kon de tweede plek vasthouden.

Omdat een deel van zijn voorvleugel ontbrak, had Checo moeite om de vierde plaats vast te houden en aan het einde van ronde vijf reed hij de pitstraat in om de vleugel te vervangen en te wisselen naar medium banden. Hij sloot achteraan het veld, op P17, weer aan en door zijn pitstop kon Hamilton opklimmen naar de vierde plaats, voor de McLaren van Lando Norris.

In ronde 10 had Sainz nog slechts 0,8 seconden voorsprong en meldde Max dat zijn Red Bull sneller was. Onder druk van de Nederlander maakte Sainz een fout bij het uitkomen van Becketts en raakte hij van de baan. Max sloeg meteen toe en nam op het rechte 'Hangar' stuk de leiding.

In ronde 12 vertraagde Max echter plotseling op datzelfde deel van het circuit en Sainz en Leclerc raasden voorbij. Max meldde op de radio dat hij over wat carbon had gereden toen hij half naast de baan was gegaan in de Copse bocht en dat hij mogelijk een lekke band had opgelopen. Hij kwam de pitstraat in voor nieuwe medium banden en de wereldkampioen hervatte de race op de zesde plaats, achter Alonso. Max was echter al snel weer op de radio te horen met de melding dat zijn RB18 "100% kapot" was, maar zijn race-engineer Gianpiero Lambiase antwoordde dat Max vloerschade had opgelopen en dat hij, hoewel hij minder vermogen en een slechtere balans zou hebben, hij in principe kon doorrijden.

Max Verstappen zei na de race over zijn zevende plek: "De zevende plaats is, gezien de schade die ik had aan de auto, een goed resultaat en met Checo op het podium hebben we een aantal goede punten gescoord voor het team."

"Ik had natuurlijk op meer gehoopt, maar vandaag had ik gewoon pech. Ik heb tijdens de rode vlag-periode naar de auto gekeken en aan de linkerkant was de hele onderkant gescheurd. Ik had een enorm stuk puin geraakt; Ik denk dat het koolstof was. Tijdens het rijden voelde het als een lekke band omdat ik geen balans had en veel overstuur. Ik had een hele kluif aan de auto. Ik probeerde een goede aero-balans te vinden, maar het was moeilijk."

"Naar ik begrijp krijgt Alex nu uit voorzorg controles in het ziekenhuis. Ik hoop dat het goed met hem gaat. Het is nooit fijn om deze dingen te zien en vandaag is opnieuw bewezen dat de halo een enorme verbetering is voor de veiligheid. Ik denk dat Zhou zonder de halo veel slechter af was geweest."

Vooraan werd de strijd tussen raceleider Sainz en Leclerc nogal prikkelbaar toen Leclerc eiste dat hij zijn teamgenoot mocht passeren. Door het gevecht van de twee kon Hamilton hen tot op minder dan drie seconden naderen.

Ferrari loste het probleem op door Sainz aan het einde van ronde 20 binnen te roepen om Hamilton bij diens volgende pitstop voor te kunnen blijven en Leclerc een kans te geven om van Hamilton weg te rijden. Sainz wisselde naar de harde banden en sloot weer aan op P3.

Verder naar achteren stormde Checo naar voren toen anderen de pitstraat opzochten en in ronde 22 was de Red Bull-coureur al geklommen naar P8, op 1,9 seconden achter Ocon. Max zocht de pits weer op aan het einde van ronde 23. Hij wisselde naar harde banden en kwam terug op P8, achter Vettel.

Leclerc kwam binnen voor zijn eerste stop aan het einde van ronde 25 en in 2,8 seconden maakte hij de overstap naar harde banden, waarna hij achter Sainz weer aansloot. Dat gaf Hamilton de leiding en de kans een voorsprong op te bouwen voor zijn eigen pitstop.

Image

Leclerc begon echter genoeg temperatuur in zijn banden te krijgen en reed al snel de snelste rondetijden. In ronde 30 had Hamilton 19 seconden voorsprong op Leclerc; precies de tijd die gemiddeld nodig was voor een pitstop. Ferrari zag hier uiteindelijk het gevaar van in en nadat Sainz er niet in slaagde de benodigde tijden te rijden, wisselde de Italiaanse ploeg de posities en nam Leclerc de leiding over. Aan het einde van ronde 33 vond Hamilton eindelijk de weg naar de pitstraat, maar de stop van de Mercedes-coureur was met vier seconden een erg trage en hij kwam achter Sainz, op de derde plaats, weer het circuit op.

Even later, in ronde 35, maakte Norris een pitstop voor harde banden waardoor Checo kon opschuiven naar de vierde plaats, hoewel de Mexicaan nog een keer moest stoppen. Max reed intussen op de achtste plaats, maar kwam onder zware druk te staan van Ocon en aan het einde van ronde 36 reed de Fransman de worstelende Nederlandse coureur met hulp van DRS voorbij op de 'Hangar Straight'.

Ocon's P8 was echter van korte duur. Als snel na zijn inhaalactie vertraagde de Alpine-coureur en moest hij stoppen op het rechte stuk van de oude pits, halverwege het circuit. Max raasde voorbij en even later werd de Safety Car ingezet.

Sainz en Hamilton gingen meteen naar binnen voor zachte banden, maar Leclerc had een ongelukkiger timing en moest buiten blijven op zijn 14 ronden oude harde banden. De Safety Car speelde Checo wel in de kaart want die kreeg daardoor een feite een gratis stop: ook hij wisselde naar zachte banden en kon zijn vierde plaats behouden. Max koos vervolgens ook voor de rode banden.

Image

De Safety Car verliet de baan aan het einde van ronde 42. Sainz klampte zich vast aan Leclerc en Checo drong aan bij Hamilton. Checo deed vervolgens aan de binnenkant van bocht 4 een dappere inhaalpoging op Hamilton. Vóór hen raakte Leclerc even van de baan en greep Sainz zijn kans om opnieuw de leiding over te nemen.

Wat volgde was een geweldige strijd om de tweede plaats. Terwijl Sainz een voorsprong van vier seconden opbouwde, vochten Leclerc, Checo en Hamilton furieus om positie en in ronde 46 was het Checo die als tweede eindigde, voor de Ferrari en de Mercedes.

Sergio Pérez zei over zijn P2: "Het was een goede dag voor ons en voor het team, na het rommelige weekend dat we hadden. Ik was deze week fysiek niet honderd procent en na de eerste ronde reed ik ook nog helemaal achteraan, dus een tweede plaats pakken is een geweldig resultaat."

"Ik had echt veel pech dat ik in de eerste ronde botste met Charles. Ik brak mijn voorvleugel en viel terug. Dus we moesten er vandaag voor vechten en het voelt goed om zo'n resultaat te behalen."

"Ik ben ook erg blij dat ik met Carlos zijn eerste overwinning kan delen. Het is een mooi moment voor hem en zijn familie. Ik heb vandaag erg genoten van het racen. We vochten hard en eerlijk en het voelde als in mijn kartdagen. Iedereen pushte heel hard en het ging wiel tegen wiel. Mijn hartslag was in die laatste ronden behoorlijk hoog. Het was een race waarbij het belangrijk was om niet op te geven.”

Hamilton passeerde in de laatste ronden nog Leclerc en daarmee waren de eindposities voorin bepaald. Na 52 opwindende ronden kwam Sainz over de streep voor zijn eerste overwinning, vóór Checo en Hamilton, terwijl Leclerc genoegen moest nemen met de vierde plaats, gevolgd door Alonso en Norris.

In de slotfase kwam Max onder druk te staan van Mick Schumacher in de Haas, maar de Nederlander had nog steeds teveel snelheid voor de Duitse coureur en Max claimde een zwaarbevochten zevende plaats. Mick eindigde als achtste, de negende plaats ging naar Vettel en Kevin Magnussen sleepte in de Haas het laatste punt binnen.

In een reactie op het Silverstone-weekend van het team zei teambaas en CEO Christian Horner: "Het was vandaag een fenomenale prestatie van Checo. Na de schade aan zijn voorvleugel moesten we de neus van de auto vervangen en zijn weg terug naar voren door het veld was gewoon sensationeel. Hij profiteerde van de safety car die ons in staat stelde hem een nieuwe set banden te geven, maar zijn tempo en zijn race-management waren gewoon uitzonderlijk."

"Max had de leiding genomen en kon de race controleren, maar helaas veroorzaakte wat puin veel schade aan de vloer van de auto, wat leidde tot een enorm verlies aan neerwaartse druk. Het was jammer, want ik denk dat het vandaag een fantastische race voor hem zou zijn geweest. Maar elk punt telt en hij vocht net zo hard voor P7 als voor de overwinning."

"Het belangrijkste resultaat van vandaag, gezien de grote crashes, is dat alle coureurs er redelijk aan toe zijn en we hopen Alex en Zhou volgende week weer fit te zien meevechten in Oostenrijk."

Als onderdeel van ExxonMobil's technische samenwerking met Oracle Red Bull Racing kregen Mobil 1 en Esso een kijkje achter de schermen en zagen de garage zoals nog niet eerder. Maak kennis met ReDubbed:

De Paddock moet snel weer aan de slag want de volgende race is al komend weekend: de Grand Prix van Oostenrijk die wordt verreden op de Red Bull Ring in Spielberg, het thuiscircuit van Oracle Red Bull Racing. Het circuit kent lange rechte stukken en dat is, vanwege de hoge topsnelheid van de RB18, gunstig voor het team. Ze zullen dus hun plaats aan de top van beide kampioenschappen willen verstevigen met een goede score.