Oracle Red Bull Racing verbluft het Oranjelegioen in Zandvoort

Max Verstappen passeerde Lewis Hamilton aan het einde van een late safety car-periode en claimde zijn tweede Nederlandse Grand Prix-overwinning op rij voor een uitzinnig Oranjelegioen op Zandvoort. Sergio Pérez werd bij de strategisch complexe race op het kustcircuit vijfde.

Max breidt daarmee zijn voorsprong aan de top van het rijdersklassement uit tot 109 punten. Checo staat op de derde plaats maar heeft evenveel punten - 201 – als Charles Leclerc, de Ferrari-coureur. Oracle Red Bull Racing heeft in het constructeursklassement met 511 punten een voorsprong van 135 punten op Ferrari.

Max Verstappen zei over zijn overwinning: "Het was vandaag een behoorlijk bewogen race, en zeker niet eenvoudig. We moesten steeds de juiste beslissingen nemen en uiteindelijk heeft het allemaal goed uitgepakt."

"Mercedes was op de harde banden erg snel, wat we niet hadden verwacht. Dat maakte het voor ons lastiger omdat die ons minder goed liggen. We hebben alles goed gepland en uitgevoerd en de juiste beslissingen genomen m.b.t. de race-strategie. Complimenten aan het team hier en in de fabriek in Engeland voor deze mooie prestatie."

"Het is altijd speciaal om je thuis Grand Prix te winnen, maar dit jaar moest ik er nóg harder voor werken. Het is ongelooflijk om voor dit publiek weer te winnen. We hebben hier ongelooflijke steun gehad en ik ben er trots op dat ik Nederlander ben."

Image

Toen de lichten uitgingen voor de start, kwam Max goed van zijn plek waardoor hij een aanval van Leclerc, die vóór Sainz ook een goede start had, kon afslaan.

Achter de top drie probeerde Checo Lewis Hamilton op weg naar de eerste bocht aan te vallen, maar de Mercedes-coureur hield zich breed en kon de Red Bull-coureur blokkeren. En terwijl Max voor Leclerc de leiding pakte, probeerde Hamilton Sainz aan de binnenkant van bocht 2 aan te vallen. De twee raakten elkaar licht en hoewel Hamilton vervolgens relatief langzaam door bocht 3 reed, kon Checo niet voorbij de Mercedes komen.

Max begon al snel weg te rijden van Leclerc en in de zevende ronde had hij een voorsprong van 1,5 seconden op de Ferrari-coureur opgebouwd. Checo probeerde ondertussen dichter bij Hamilton, op P4, te komen, maar toen de medium banden van de Mercedes-coureur op temperatuur waren, kon de Brit de Red Bull-coureur op afstand houden.

Het team riep Checo aan het einde van ronde 14 naar binnen voor nieuwe banden en de Mexicaan reed de pitstraat vlak achter Sainz binnen. De Red Bull-crew was echter sneller en omdat Ferrari een langzame stop had, kon Checo van zachte naar medium banden wisselen en Sainz meteen in de pitstraat inhalen, ondanks het feit dat hij over een Ferrari-stuurpistool reed bij het wegrijden. Hij kwam het circuit weer op op P8, twee plaatsen voor Sainz.

Image

Leclerc kwam vanaf P2 aan het einde van ronde 17 naar binnen voor medium banden en het team reageerde door Max aan het einde de ronde erna naar binnen te roepen. Na een stop van 3,4 seconden waarbij hij ook koos voor de medium banden, kwam Max weer op P3 terug op het circuit en nam Hamilton de leiding, voor teamgenoot George Russell. De beide Mercedessen maakten een langere eerste stint op de medium banden waarop ze waren gestart.

Met hun nieuwere banden begonnen de Bulls op de Mercedessen te jagen en in ronde 23 reed Max nog maar 2,6 seconden achter Russell. Checo was door het veld opgeklommen dankzij de pitstops van de anderen reed nu op P5; 7,2 seconden achter Leclerc.

Max passeerde Russell aan het begin van ronde 28 en begon Hamilton te naderen. Mercedes reageerde door de Brit naar binnen te roepen en hem in 2,6 seconden naar de harde banden te wisselen. Daardoor viel hij terug naar de vijfde plaats, iets minder dan zes seconden achter Checo, en Max nam opnieuw de leiding.

Russell kwam aan het einde van ronde 31 in de pits voor harde banden en nam de vijfde plek van Hamilton over. Max leidde nu de race, acht seconden voor Leclerc, met Checo op de derde plaats. De top drie volgde allemaal een twee-stop-strategie, terwijl Hamilton en Russell, respectievelijk vierde en vijfde, een één-stop-race nastreefden.

Hamilton begon op Checo in te lopen en na een mooi gevecht reed de Mercedes-coureur hem in ronde 37 voorbij voor P3. Checo kwam vervolgens onder druk van Russell te staan en in ronde 39 slaagde de tweede Mercedes-coureur erin om, met hulp van DRS, de Red Bull coureur voorbij te rijden op het rechte stuk langs de pitstraat.

Checo maakte zijn laatste pitstop aan het einde van ronde 40 en wisselde naar de harde banden. Hij voegde weer in op de zevende plaats, achter Norris.

De Mexicaanse coureur haalde de McLaren aan het begin van ronde 44 in, maar meteen na die inhaalactie raakte de AlphaTauri van Yuki Tsunoda in de problemen, en na wat verwarring over het probleem, kreeg de Japanse coureur te horen dat hij moest stoppen. Hij zette zijn bolide langs de baan stil en de virtual safety car werd ingezet.

Het team maakte van de gelegenheid gebruik door Max aan het einde van ronde 48 naar binnen te roepen. Hij wisselde naar harde banden en behield de leiding.

Image

Mercedes, wetend dat de tijdwinst door te wisselen tijdens een virtual safety car de Nederlander een voordeel zou geven, riep beide coureurs naar binnen en wisselde zowel Hamilton als Russell naar medium banden. Hamilton kwam uit op P2 met Russell als derde voor Leclerc. Checo was nu vijfde, iets minder dan zeven seconden achter de Ferrari.

Het karakter van de race veranderde opnieuw in ronde 55. De Alfa Romeo van Valtteri Bottas kwam aan het einde van het rechte stuk van de pits tot stilstand, met als gevolg gele vlaggen en een ronde later de inzet van de fysieke Safety Car.

Max dook meteen de pits in en koos voor rode, zachte banden waar hij eerder in het weekend al drie ronden op gereden had. Checo kwam ook naar binnen en wisselde naar een set medium banden terwijl Leclerc iets eerder hetzelfde had gedaan. Mercedes wisselde Russell naar zachte banden, maar Hamilton bleef buiten, in de hoop dat hij op zijn medium banden de race kon uitrijden.

Achter de safety car reed Hamilton op de mediums nu aan kop, voor Max op zachte banden, met Russell als derde, voor Leclerc en Checo, beide op mediums.

Voordat de safety car, aan het einde van ronde 60, de baan verliet, meldde Hamilton al aan zijn pitmuur dat het moeilijk zou worden om Max achter zich te houden, en hij had geen ongelijk.

De Mercedes-coureur probeerde in de laatste bocht van hem weg te rijden, maar zelfs zonder het voordeel van DRS reed Max, met een beter tempo op zijn zachte banden, de Mercedes op het rechte stuk langs de pits voorbij en nam opnieuw de leiding. Hamilton, op intussen oude banden, werd vervolgens gepasseerd door zowel Russell als Leclerc.

Checo was ondertussen verwikkeld in een titanengevecht met Sainz. Hij kon niet voorbij de Spaanse coureur komen, maar toen de Ferrari-man een straf van vijf seconden kreeg voor onveilig wegrijden na zijn tweede pitstop, wist Checo dat de vijfde plaats van hem was.

Een paar ronden later kwam Max over de finish lijn voor het Zandvoortse publiek dat de 30e overwinning uit zijn carrière uitzinnig van vreugde vierde.

Image

Terugkijkend op zijn race, zei Sergio Perez: "Dit is natuurlijk een geweldige dag voor het team, maar geen goed resultaat van een dag werk voor mij. Ik worstelde in de eerste en tweede stint met bandendegradatie en ik heb nooit helemaal de balans in de auto gevonden die ik wilde hebben."

"Het was een hectische race met incidenten in de pitstraat, maar ik had het geluk dat mijn voorvleugel niet beschadigd raakte toen ik over dat wielpistool van Ferrari reed. Maar hoewel ik het moeilijk had, wisten we een mooi aantal punten te verzamelen."

"Er is ook veel goeds over vandaag te vertellen en er zijn genoeg zaken waar we mee aan slag kunnen om sterker terug te kunnen komen in Monza."

Teambaas Christian Horner zei over de thuisoverwinning van Max: "Dit was een enorme race met ongelooflijk veel verwachtingen en druk. Ook strategisch was het een lastige race, met eerst een virtuele safety car en daarna een echte. Om Max, terwijl hij aan de leiding rijdt en met nog maar 12 ronden te gaan, naar binnen te roepen voor nieuwe banden, wetend dat hij dan achter de twee Mercedessen terechtkomt, is een grote beslissing, maar het was de juiste. We kozen liever voor de snellere band."

"Wat je hier ziet is maar 10 procent van het team. Het is wat er achter de schermen gebeurt dat dit echt mogelijk maakt. Het team opereert op een extreem hoog niveau en het is de ondersteuning en het werk van de mensen in Milton Keynes die je niet ziet, maar die een overwinning als deze mogelijk maken. Al met al was het een fantastische teamprestatie en beide coureurs waren vanaf het moment dat ze op het circuit aankwamen volledig gefocust."

"Checo werd bij de herstart helaas door Carlos ingehaald en ik denk dat we hem achteraf gezien toch, hoewel hij zelf aangaf liever op de medium band door te rijden, hadden moeten wisselen naar de zachte band. We bevinden ons nu in een geweldige positie en we zijn erg blij, maar de prijzen liggen aan de meet. We bekijken het race voor race, en we permitteren het ons niet om te ver vooruit te denken. Volgende week racen we op Monza. We kijken ernaar uit en hopelijk kunnen we deze vorm meenemen naar de race daar."

Zandvoort was de tweede van drie opeenvolgende raceweekenden en de paddock gaat nu naar Monza, de thuisbasis van Ferrari. Met twee overwinningen op rij zal het team zijn voorsprong in beide kampioenschappen bij de Italiaanse Grand Prix verder willen verstevigen.