Max scoort vijf keer op rij met overtuigende overwinning op Monza

Max Verstappen won ondanks een gridstraf overtuigend de Italiaanse Grand Prix, die eindigde achter de safety car. Charles Leclerc, die op pole was gestart, kwam als tweede over de finish. Checo eindigde op de zesde plaats en pakte het punt voor de snelste ronde nadat hij een start achteraan op de grid, remproblemen en een vroege pitstop moest zien goed te maken.

F1 verslagen

Max scoort vijf keer op rij met overtuigende overwinning op Monza

Nadat hij op zaterdag als tweede had gekwalificeerd werd Max vijf plaatsen teruggezet op de startgrid, omdat hij voor de race naar een nieuwe motor had gewisseld, maar toen de lichten uitgingen voor de start, was er geen houden meer aan de Nederlander.

Met deze elfde overwinning van het seizoen, en zijn eerste in Monza, vergroot Max zijn voorsprong in het rijderskampioenschap. De Nederlander heeft nu 335 punten; 116 meer dan Leclerc. Checo behoudt de derde plaats met 210 punten en staat zeven punten voor op Russell.

In het constructeurskampioenschap heeft het team met 545 punten nu een voorsprong van 139 punten op Ferrari. Mercedes bezet de derde plaats met 371 punten.

Max Verstappen zei over zijn vijfde overwinning op rij: “In de eerste ronde moest ik voorzichtig zijn, maar we hadden een goede start en we kwamen de eerste chicane zonder klaarscheuren door. Dat was voor mij het belangrijkste: om uit de problemen te blijven. Daarna reden we al snel op P3 en zelfs P2, waarna ik op Charles kon gaan jagen. Ik zag ook dat onze banden minder snel achteruitgingen."

"Het tempo van de auto was het hele weekend, maar vooral vandaag, erg sterk. De snelheid was op elke band goed en we waren ruim de snelsten op de baan. Je moet proberen alles zo perfect mogelijk voor elkaar te hebben en meestal waren we dit seizoen behoorlijk goed."

Image

In ronde 11 kwam de Aston Martin van Sebastian Vettel tot stilstand en werd de virtual safety car ingesteld. Ferrari riep Leclerc de ronde erna de pits in en verruilde de zachte banden waarop hij de race was begonnen, voor mediums. Max bleef op de baan en pakte de leiding toen Leclerc op de derde plaats weer invoegde, vlak voor Ricciardo.

Na 20 ronden had Max, nog steeds op de zachte banden van de start, 8,8 seconden voorsprong op Russell en iets meer dan 15 seconden op Leclerc. Checo klom ondertussen gestaag op door zijn rivalen, op de baan of doordat ze een pitstop maakten, in te halen en in ronde 21 was de Mexicaan al naar de 10e plaats geklommen.

Max reed aan het einde van ronde 25 de pits in en kreeg, in een stop van 2,4 seconden, een nieuwe set medium banden aangemeten. Dat bracht Leclerc weer aan de leiding, waarbij Max op de tweede plaats aansloot, 17,6 seconden voor Sainz die nog steeds op medium banden van het begin rondreed.

In ronde 30 dook Sainz de pits in en wisselde naar zachte banden. Hij kwam de baan weer op achter Checo, die naar de zesde plaats sprong omdat Alonso zich met een mechanisch probleem uit de race moest terugtrekken. De Mexicaan werd vervolgens gepasseerd door Sainz, maar toen Hamilton en Norris hun pitstops maakten, klom Checo weer op naar de vijfde plaats.

Max vloog intussen op zijn medium banden over het circuit en na een reeks snelste ronden te hebben gereden, lag de Nederlander nog slechts 5,4 seconden achter Leclerc. Ferrari reageerde en riep de coureur uit Monaco voor de tweede keer in de pits. Hij wisselde naar een nieuwe set zachte banden en kwam weer terug op P2, 19 seconden achter Max.

Image

Aan het einde van ronde 42 was het tijd voor Checo's laatste pitstop. De Mexicaan kreeg een set snelle zachte banden, voegde in op de zevende plaats, 5,2 seconden achter Norris, en in ronde 46 zette hij een ronde van 1:24:030 neer voor het punt voor de snelste ronde.

In ronde 48 veranderde de race toen Daniel Ricciardo zijn McLaren tussen de Lesmo-bochten aan de kant moest zetten. De safety car werd ingezet en de volgorde aan de top veranderde niet meer, hoewel de hele top vier - Max, Leclerc, Russell en Sainz – wisselde naar zachte banden. Vervolgens sloot het hele veld aan achter de safety car.

Ricciardo's auto zat vast in een versnelling waardoor hij niet simpelweg weggerold kon worden en er een takelwagen aan te pas moest komen. Daardoor was er geen tijd meer om de race te hervatten en eindigde de race achter de safety car: Max kwam twee seconden voor Leclerc over de streep en Russell werd derde vóór Sainz. Hamilton en Checo eindigden als vijfde en zesde.

Image

Sergio Perez vertelde na afloop: “Mijn race leed al vrij snel onder een remschijf rechtsvoor, die superheet werd en in feite in brand stond, waardoor we de beslissing moesten nemen om een pitstop te maken."

"In de eerste ronden erna kon ik niet genoeg temperatuur in de harde banden krijgen omdat ik minder hard en minder vaak mocht remmen. Daardoor verloor ik veel tijd en dat had zijn weerslag op mijn eerste stint en daarmee mijn hele race. Ik moest op dat moment voorzichtig zijn met mijn remmen. Ik had ze ook kunnen verliezen en dan had ik mijn race moeten opgeven."

"Tegen het eind speelden we met de gedachte om naar rood te wisselen en daarmee Lewis te proberen te pakken, maar helaas zorgde de safety car ervoor dat we die kans niet kregen. Ik had betere banden dan Lewis, dus het zou goed zijn geweest om daarna een herstart te hebben gekregen, maar helaas was dat niet het geval."

"Voor mij was het geen goed weekend en we hebben nog genoeg te doen. Ik zit morgen weer in de simulator om te proberen meteen weer in een goed ritme te komen."

Image

In zijn reactie op de race zei teambaas Christian Horner: "We hadden de race vandaag liever op de baan uitgevochten; we wilden zeker niet winnen achter de safety car. We denken dat er genoeg tijd was om weer te gaan racen, maar de safety car kwam voor George Russell de baan op, wat het geheel vertraagde."

"Desalniettemin geloven we dat we genoeg tempo overhadden met onze één-stop-strategie. Checo moest vroeg de pits in omdat hij een vlakke plek op zijn band had en daardoor veel trillingen, en vervolgens kwam er wat puin in de luchtkoeling van die rem wat een kleine brand veroorzaakte. Maar zijn inhaalrace vanaf dat moment was geweldig. En hij had de snelste ronde dus dat zijn belangrijke punten voor hem en het team. "

"Max was opnieuw zo indrukwekkend. Ik denk dat niemand, zelfs met een snellere auto, vandaag van Max had kunnen winnen. Het hele team heeft het hele seizoen op zo'n hoog niveau gepresteerd en we hebben het het hele weekend geweldig gedaan. Door onze afstelling van de auto moesten we gisteren, bij de kwalificatie, inleveren, maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. Er komen nog meer uitdagingen, met Singapore en de races erna, dus daar kijken we naar uit."

"Uiteindelijk was het om voor de hand liggende redenen een sombere race, maar we zijn blij dat we vandaag konden winnen met het insigne ter nagedachtenis van Hare Majesteit  koningin Elizabeth II op de neus van de auto en we dragen onze overwinning op aan haar."

De paddock neemt nu een paar weken pauze en vertrekt dan naar Azië. Verstappen's 11e overwinning dit jaar maakt hem 116 punten los van Leclerc en daarmee kan hij mogelijk het kampioenschap behalen tijdens de volgende race in Singapore.