De straten van Singapore zijn van Checo
Kampioenschapsleider Max Verstappen herstelde zich van een mislukte uitremactie die hem laat in de race naar de 14e plaats terugzette. Hij wist zich terug te vechten naar de zevende plaats.
Max heeft nog steeds een voorsprong van 104 punten op rivaal Charles Leclerc, die 237 punten heeft verzameld. Checo staat momenteel derde, slechts twee punten achter Charles. Oracle Red Bull Racing leidt het constructeursklassement met 576 punten; 137 meer dan Ferrari.
Sergio Perez zei over zijn tweede overwinning van het jaar: "Ik ben zo blij dat ik deze overwinning voor mezelf en mijn team heb kunnen pakken. Het betekent veel voor me. Ik heb de laatste paar races niet op het podium gestaan, maar onder de radar was ik altijd aan het werk en achter de schermen flink bezig met het team, dus ik ben supertrots op de prestatie van vandaag.
"Het was mentaal zwaar. Je moest de hele race alert blijven. Het was super lastig; mensen onderschatten hoe moeilijk het is onder zulke omstandigheden te rijden. De laatste sector was echt heel zwaar."
"Er was, denk ik, een beetje miscommunicatie met de safety car. Hij ging erg snel op plaatsen waar ik hem niet bij kon houden en vertraagde vervolgens waar ik snel kon gaan. We reden met slicks op een nat wegdek en dan is het lastig de banden op temperatuur te houden. Toen ze me vertelden dat ik mogelijk een straf zou krijgen, heb ik gewoon gepusht alsof ik 15 kwalificatieronden moest rijden om een zo groot mogelijke voorsprong op Charles te krijgen."
Coureur Max Verstappen zei, terugkijkend op zijn race: "Allereerst: goed gedaan van Checo vandaag. Hij heeft een geweldige prestatie neergezet. Van mijn kant was het een frustrerend weekend. De race begon niet goed: de anti-stall – de beveiliging tegen stilvallen – sloeg aan waardoor ik veel posities verloor bij de start."
"Later, nadat ik was overgestapt op de gladde slicks, reed ik weer op een goede positie maar toen ik remde bij de inhaalactie op Lando, raakte ik een grote hobbel waarbij de bodem tegen de grond sloeg en mijn wielen blokkeerden. Ik moest binnenkomen voor nieuwe banden omdat ik een enorme vlakke plek had, dus ik moest vanaf de laatste positie helemaal opnieuw beginnen."
"Het is op dit circuit moeilijk om mensen in te halen, vooral als we allemaal onze banden op temperatuur hebben, dus ik zat een tijdje vast. Het was goed om een paar punten te pakken, maar daarvoor zijn we hier niet. Tijd om ons op Japan te concentreren."
In een reactie op de overwinning van Checo zei teambaas Christian Horner: "Dat was wereldklasse van Checo. Het was zeker een van zijn beste ritten. Hij was altijd aan het vechten en hoewel hij veel op zijn bord kreeg, wist hij de leiding vast te houden."
"De safety car had een echt struikelblok kunnen zijn, maar hoeveel safety car-ronden hebben we vandaag niet gehad en hoeveel precedenten zijn er? Voor ons was het echt geen onderwerp. De stewards namen er de tijd voor, maar kwamen tot de juiste beslissing. Het was echt ongelooflijk zonde geweest als ze Checo die overwinning hadden afgepakt. Het was voor hem een geweldig resultaat en we zijn enorm trots op hem."
"Voor Max was het juist een zwaar weekend. Hij had vandaag veel tegenslag en hoewel hij erg geduldig was, ging het niet zoals hij wilde. Hij moest het veld steeds vanuit een achterstand aanvallen, spinde vervolgens, moest daarna een pitstop maken en viel toen weer van achteren aan. Hij bleef echter vechten, zelfs tot de laatste paar ronden. Het was jammer, maar het mag geen afbreuk doen aan de spectaculaire race van Checo. "
De volgende race van het team is de Grand Prix van Japan in Suzuka, waar Max het coureurskampioenschap wil winnen. De Nederlander moet om zondag op Suzuka de titel binnen te slepen, acht punten meer behalen dan Leclerc - het verschil tussen een overwinning met de snelste ronde en een tweede plaats - en tien meer dan Perez.