Artikelen

Hoe komen brandstofprijzen tot stand in Nederland? De prijzen van benzine, diesel en LPG wijzigen regelmatig. Erin verwerkt zitten onder meer de prijzen voor ruwe olie, raffinage, accijns, opslagkosten en btw. Hoe de brandstofprijzen zijn opgebouwd? We leggen het hier uit.
Hoe komen brandstofprijzen tot stand in België? De prijzen van benzine, diesel en LPG wijzigen regelmatig. Erin verwerkt zitten onder meer de prijzen voor ruwe olie, raffinage, accijns, opslagkosten en btw. Hoe de brandstofprijzen zijn opgebouwd? We leggen het hier uit.
ExxonMobil inventies: Butylrubber Tot in de jaren 30 van de vorige eeuw kwam rubber voornamelijk voort van bomen op afgelegen plantages in Azië, West-Afrika en Zuid-Amerika. Maar toen nam de vraag en productie naar auto’s toe. Meer en meer rubber was nodig voor onder meer de banden. En daarom werd er gezocht naar een synthetisch alternatief. Een wetenschappelijke doorbraak was nodig.
Heleen Witdouck maakte de omgekeerde beweging

Twee jaar geleden kwam Heleen Witdouck aan op de raffinaderij voor een nieuwe opdracht: terminal manager. Bijzonder, want als handelsingenieur had ze al tien jaar – voornamelijk in sales – in Brussel op kantoor gewerkt. Een interview.

Zestig jaar raffinaderij Rotterdam: ‘Mouwen opstropen en ertegenaan’ Op 12 mei 2020 bestaat de raffinaderij van ExxonMobil in Rotterdam zestig jaar. Een mijlpaal die – vanwege het coronavirus – niet uitgebreid gevierd kan worden. Samen met raffinaderijmanager Erik van Beek en zijn assistent Nel van Rij – Hemmerlé blikken we terug. En kijken we vooruit. Een dubbelinterview.
De coronacrisis te lijf: Arnold Choi, vrijwilliger bij het Rode Kruis Arnold Choi is Energy Transition Advisor bij ExxonMobil in Rotterdam én vrijwilliger voor het Rode Kruis. In die hoedanigheid houdt hij zich nu druk bezig met de coronacrisis. Een interview.
Inspirerende ideeën tijdens Sci-Tech Challenge 2017 Hoe kunnen we de uitstoot van personenauto’s de komende decennia verder terugdringen? Die vraag leverde in zowel Vlaanderen als Nederland weer tal van goede ideeën op tijdens de jaarlijkse Sci-Tech Challenge.
Girlsday 2017: bijna 50 meiden ‘ontdekken’ techniek bij Botlek Veel vrouwelijk talent voor technisch en ICT-werk gaat vaak verloren omdat meiden onbekend zijn met deze beroepen. Daarom is jaren geleden Girlsday opgezet. Op die dag krijgen meisjes van 10 - 15 jaar de kans om op een leuke en actieve manier kennis te maken met bèta, techniek en ICT. Ook ExxonMobil verwelkomt jaarlijks een groep meiden op onze Botlek-sites